Najkrótsze połączenie lotnicze na świecie będzie ekologiczne. Mieszkańcy polecą "elektrykiem"
Westray i Papa Westray to dwie z 67 wysp należących do szkockiego archipelagu Orkady. Tylko 20 z nich jest zamieszkanych. Będące nie lada gratką dla turystów wyspy na co dzień sprawiają sporo trudności logistycznych ich mieszkańcom. Lokalne władze zamiast inwestować w zajmujące sporo czasu przeprawy wodne, kosztowne mosty czy tunele, postawiło na połączenie lotnicze. Loty między Westray a Papa Westray są odpowiednio zsynchronizowane z oddaloną o 44 km Kirkwall, gdzie znajduje się pełna infrastruktura - główne lotnisko Orkadów, szpitale, sklepy czy szkoły.
Z Westray do Papa Westray jest tylko 2,7 km w linii prostej Google Maps
Elektryczne samoloty nad Orkadami
Krótsza niż pasy startowe lotniska Heathrow odległość między wyspami Westray i Papa Westray dała Szkotom rekord najkrótszego na świecie połączenia lotniczego. Mimo to, latające od 1967 r. między wyspami samoloty przetransportowały ponad milion pasażerów. Jak podaje tygodnik "The Economist", tylko w ubiegłym roku samolotami Loganair Britt-Norman Islander przeleciało między wyspani ok. 21 tys. pasażerów. Przeprawy promem są czasochłonne i zależne od pogody - bywa, że prom w ogóle nie wypływa. Alternatywą jest połączenie lotnicze, dlatego lokalne władze przymierzają się do wymiany floty na całkowicie elektryczną. Orkady mogą więc niebawem cieszyć się nie tylko najkrótszymi rejsami lotniczymi na świecie, ale również najbardziej ekologicznymi.
>>> Zastanawiasz się czy paliwo lotnicze może być ekologiczne? Posłuchaj o paliwie z recyklingu.
Ekologia i czysty biznes
Pierwsze komercyjne loty samolotami elektrycznymi przewoźnik zapowiedział na rok 2022. Najdłuższe połączenie w skali archipelagu - z Kirkwall do North Ronaldsay - trwa 20 minut, więc o ograniczony zasięg elektrycznych samolotów mieszkańcy Orkadów martwić się nie muszą. Lot między wyspami Westray i Papa Westray kosztuje 17 funtów (ok. 80 zł) plus 1 funt dopłaty, jeśli pasażer chce powrócić na Kirkwall. Przy lotach elektrycznymi samolotami te bilety powinny być jeszcze tańsze. Trasa jest uczęszczana, bo latają nimi ludzie na zakupy, do pracy, do szpitala, do szkoły, a także na wykopaliska, bo wyspy są popularne wśród studentów archeologii.
Latanie elektrycznymi samolotami to także radykalny spadek emisji CO2, co Wyspiarzom nie jest obojętne. To zresztą kolejny z proekologicznych pomysłów lokalnych władz. Gmina bowiem produkuje energię wiatrową i to w ilości większej niż jest w stanie zużyć, w związku z czym nadwyżki sprzedaje. Co więcej, władze Orkadów pracują nad napędzanymi wodorem promami, które zgodnie z zapowiedziami mają być wprowadzone do 2021 r.
-
Przejęcie Polska Press przez Orlen wstrzymane. Sąd uwzględnił wniosek RPO
-
Sanepid zamyka lokale działające w pandemii na nowej podstawie prawnej. Już nie rozporządzenie
-
Rząd przerwał budowę elektrowni w Ostrołęce, Sasin wskazał winnego. Tym razem nie Tuska
-
Nowe dowody osobiste już od sierpnia. Trzeba będzie udać się do urzędu
-
Rekordowy przelew z NBP do budżetu. Miliardy złotych w ramach "efektu ubocznego" [WYKRES DNIA]
- Grecja otworzy się dla turystów. Możliwy urlop bez kwarantanny, ale trzeba spełnić jeden z dwóch warunków
- Niemiecka firma chce wprowadzić na rynek test skanowania oczu na koronawirusa. Chodzi o "różowe oko"
- Sześć na dziesięć najpopularniejszych smartfonów to iPhone'y. Apple zdeklasowało konkurencję? Wyjaśniamy
- "Kto ma, niech coś wrzuci. Kto nie ma, niech sobie weźmie". Sandomierska diecezja zaskakuje ws. zbiórki
- Sąd wstrzymał decyzję ws. przejęcia Polska Press przez Orlen. Obajtek: Jestem zdumiony