Ustawa "Kolej Plus" z 9 stycznia 2020 r. została wzbogacona o nowelizację, którą 4 marca 2020 r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Media obiegły zdjęcia przedstawiające głowę państwa podpisującą dokument na peronie dworca w Końskich. Nowe przepisy zostały opracowane jeszcze na długo przed nastaniem czasu społecznej kwarantanny. Towarzyszący mu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk stwierdził:
Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu i umożliwi ich rozwój
Fot. Paweł Małecki / Agencja Wyborcza.pl
Nowy program rządowy wart 6,5 mld złotych przeznaczonych do wydania do 2028 r. ma na celu przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu poprzez przywracanie zlikwidowanych dawniej połączeń kolejowych i modernizację już istniejących. Powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej jest przeznaczona na rynek lokalny i regionalny. Sam pomysł opiera się n współpracy państwa z samorządami terytorialnymi.
Dodatkowo ograniczona ma być likwidacja połączeń kolejowych. Dodatkowo wprowadzone zostaną zmiany polegające na tym, że:
Funkcjonowanie samego programu Kolej Plus, rozpoczęte z dniem 1 styczna 2019 r., potrwa do 31 grudnia 2028 r. Przy tym w budżecie wartym 6,5 mld złotych dofinansowanie wyniesie 5,5 mld, gdzie samorządy będą musiały dołożyć kolejny 1 mld.
Mapa aktywnych połączeń kolejowych w Polsce ma się zagęścić. Celem programu jest realizacja inwestycji:
Kolej Plus. Gdzie można się spodziewać realizacji rządowego programu? Samorządy - beneficjenci dofinansowania muszą spełniać określone warunki:
Realizacja zadania przekazana został spółce PKP Linie Kolejowe. Do realizacji wytypowano wstępnie 20 projektów o różnym zakresie prac i kosztów. Wśród nich znajdą się zarówno trasy łączące Lublin z Zamościem lub Legnicę z Jelenią Górą, ale także Warszawę z Piasecznem i Konstancinem Jeziorną. Zestawienie projektów poznasz tutaj.
Charakterystyczne dla sieci kolejowej w Polsce jest, że wprawdzie jej gęstość z reguły jest większa, niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej, ale od lat 90. następuje stały trend do zmniejszania długości obsługiwanych linii, likwidowania połączeń i zamykania dworców lub przystanków. To negatywny trend biorąc pod uwagę, że transport kolejowy jest znacznie bardziej ekologiczny i mniej uciążliwy dla środowiska, niż ulice i drogi zapchane autami. Często od pasażerskiego transportu kolejowego są odcięte całkiem duże miejscowości. Oto przykłady:
Długość sieci kolejowej w Polsce Gazeta.pl / źródło: Karol Trammer, 'Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej'