- Wielu naszych klientów popełnia błędy podczas rezerwacji i mamy problemy z wyjaśnieniem, że linie lotnicze w regulaminach określają, że za owe błędy trzeba zapłacić. To najczęściej są drobiazgi. Na przykład klienci nie podają pełnej formy imienia i piszą Tomek zamiast Tomasz, robią literówki, wybierają błędne daty, np. zamiast zaznaczyć miesiąc, w którym chcą odbyć podróż, zaznaczają ten, w którym dokonują rezerwacji. Niby nic, ale jednak może to przysporzyć sporo kłopotów - mówi Łukasz Neska z serwisu eSKY.pl. - Niestety za poprawienie tych drobiazgów pobierane są spore opłaty i czasami bardziej opłaca się zakup nowego biletu niż dokonywanie zmian na starym - dodaje.
W przypadku nanoszenia zmian tani przewoźnicy są zazwyczaj dużo mniej rygorystyczni niż regularni. Można u nich zmienić wszystkie dane, ale oczywiście nie ma nic za darmo. Jeśli o popełnieniu błędu zorientujemy się już po wystawieniu biletu i zaksięgowaniu opłaty za niego, zmiany będą możliwe po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
Dla przykładu; w przypadku linii Wizz Air zmiana nazwiska kosztuje 180 zł, jeżeli zmiany dokonamy na stronie internetowej przewoźnika, a 270 zł w przypadku, gdy jest robiona przez telefon. Co ważne - opłata jest pobierana za każdy odcinek lotu! Jeśli więc planujemy trasę z dwiema lub trzema przesiadkami, o tyle razy więcej będziemy musieli zapłacić za korektę danych.
Podobnie sytuacja wygląda w Ryanair. Za zmianę przez stronę internetową musimy zapłacić 110 euro/funtów, natomiast gdy zmieniamy dane już na lotnisku albo za pośrednictwem centrum rezerwacji, musimy się liczyć z opłatą sięgającą 160 euro/funtów.
Znacznie trudniej zmienić dane, gdy podróżujemy z regularnym przewoźnikiem takim jak LOT czy Lufthansa. Zmiana nazwiska w przypadku takich biletów jest z reguły niemożliwa - czytamy w serwisie e-SKY.pl. Możliwe jest natomiast poprawienie literówki w imieniu i nazwisku w przypadku, gdy dotyczą one najwyżej trzech liter i nie wpływają na całość danych.
W sytuacji konieczności zmiany daty wylotu poza kosztami, które podróżny ponosi w związku z samą zmianą, mogą się zdarzyć jeszcze inne problemy wynikające z tego, że w innej dacie nie będzie biletów w tej samej cenie.
Podróżny będzie musiał wtedy wyrównać różnicę w cenie pomiędzy biletami, tymczasem sama zmiana daty kosztuje 90 euro w przypadku linii Ryanair.
- Niemożliwe natomiast jest zmienienie sekwencji lotów. Jeśli więc ktoś się pomylił i zakupił bilet na połączenie z Warszawy do Londynu, a chciał dokonać przelotu na odwrotnej trasie, nie przysługują mu prawa do zmiany. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest zakup nowego biletu - tłumaczy serwis eSKY.pl
Podróżni muszą też pamiętać o tym, że w przypadku regularnych przewoźników ważne jest też to, w jakiej taryfie kupowany jest bilet. Najczęściej jest tak, że najtańsze taryfy są najmniej elastyczne i po dokonaniu rezerwacji nie można dokonać żadnych zmian. Przeważnie zmiany nie są też możliwe, jeżeli bilet został zakupiony w taryfie promocyjnej, a gdy można je nanieść, to jest to bardzo kosztowne. Istotne jest także to, że jeżeli pasażer w dniu zakupu biletu zorientuje się, że data podróży jest błędna, to może ją bezpłatnie skorygować.
- Linie regularne nie zawsze dają możliwość dokonywania zmian w rezerwacji. Kupując bilet, pasażer powinien się zastanowić, czy jest szansa wystąpienia sytuacji, w której będzie musiał zmienić plany wyjazdowe. Z im większym wyprzedzeniem dokonywana jest rezerwacja, tym większa możliwość, że na skutek nieprzewidzianych okoliczności podróż w zakładanym terminie się nie odbędzie - tłumaczy Łukasz Neska z eSKY.pl - Radzę każdej osobie, która kupuje bilet linii regularnych, sprawdzić, w jakiej on jest taryfie, a następnie dowiedzieć się, jaki jest regulamin taryfy i na jakie zmiany - odpłatne lub nie - ona pozwala. Jeżeli pasażer od początku wie, że istnieje szansa, że będzie dokonywał zmian w rezerwacji, to lepiej, by kupił droższy bilet w wyższej taryfie i później dokonywał zmian bezpłatnie. Jest to dużo bardziej opłacalne - dodaje.
W przypadku tanich linii bilety z zasady są bezzwrotne, poza przypadkiem śmierci pasażera lub bliskiego członka rodziny (współmałżonek, konkubent/konkubina, matka, ojciec, brat, siostra, dziecko, dziadkowie lub wnuki), np. w przypadku linii lotniczych Ryanair zwrot następuje na podstawie wniosku złożonego przez pasażera razem z dołączonym aktem zgonu w ciągu czternastu dni od planowanej podróży.
- Zdarza się - bardzo rzadko - że tanie linie są skłonne zwrócić również środki w przypadku choroby pasażera, takie sprawy rozpatrywane są jednak indywidualnie - zaznacza serwis eSKY.pl. Jeżeli bilet nie zostanie wykorzystany, pasażer otrzymuje kwotę równą podatkom i opłatom lotniskowym. Zdarza się jednak, że tanie linie lotnicze nie zwracają również i tych środków, ponieważ większość z tego typu przewoźników pobiera opłatę administracyjną za wystąpienie o zwrot kwoty podatków i opłat, która często jest warta tyle samo lub wyższa od kwoty zwrotu. Wówczas pasażer musi dopłacić za niewykorzystany bilet.
W przypadku linii rejsowych wszystkie zapisy dotyczące ewentualnego zwrotu biletu zawarte są w regulaminie taryfy, w której go wykupiono. Ona zawiera informacje, czy bilet można zwrócić, w jakich przypadkach i jaką część poniesionych kosztów może odzyskać klient. Należy jednak zaznaczyć, że zdarzają się przewoźnicy, od których można odzyskać zwrot podatków, nawet jeśli taryfa tego nie przewiduje. Jest to z reguły możliwe tylko przy niewykorzystaniu całego przelotu. W przypadku wykorzystania części połączenia, zwrot niewykorzystanej części podatków i opłat lotniskowych może być niemożliwy lub ograniczony.
W przypadku naszego krajowego przewoźnika, LOT-u, mamy do czynienia z pięcioma różnymi taryfami: Economy Saver (możliwość zwrotu w pełni niewykorzystanego biletu, kara umowna 150 dol. Możliwość zmiany terminu/lotu od 150 dol., Economy Semi-Flex (możliwość zwrotu w pełni niewykorzystanego biletu, kara umowna 100 dol. Możliwość zmiany terminu/lotu od 100 dol.), Economy Flex (pełny zwrot ceny biletu. Zmiany terminu/lotu bez dodatkowych opłat), Business Saver (możliwość zwrotu w pełni niewykorzystanego biletu, kara umowna 100 dol. Możliwość zmiany terminu/lotu od 100 dol.) i Business (pełny zwrot ceny biletu. Zmiany terminu/lotu bez dodatkowych opłat).
- Pasażerowie powinni pamiętać, że aby zwrot podatków lotniczych i opłat lotniskowych mógł być zrealizowany sprawnie, niemożność odbycia podróży należy zgłosić przed zaplanowanym odlotem. Warto też wiedzieć, że jeżeli w dniu zakupu biletu zmienimy zdanie i będziemy chcieli go zwrócić, wówczas odzyskamy wszystkie środki - tłumaczy serwis eSKY.pl