Wizz Air ucieka z Modlina i wraca na lotnisko Chopina w Warszawie

Wizz Air podjął decyzje o przeniesieniu lotów na trasie Warszawa - Budapeszt z powrotem na lotnisko Chopina w Warszawie. Linia operuje na tej trasie cztery razy w tygodniu. Jednocześnie przewoźnik wzywa lotnisko w Modlinie do zapłacenia za utrudnienia, na które narażeni zostali pasażerowie. Budapeszt to najważniejszy port przesiadkowy tych linii

Wizz Air, największa niskokosztowa i niskotaryfowa linia lotnicza w Europie Środkowo-Wschodniej, ogłasza przeniesienie wszystkich swoich lotów na trasie Budapeszt-Warszawa z Modlina na Lotnisko Chopina. Budapeszt jest przy tym najważniejszym połączeniem - w tym właśnie mieście jest największy hub przesiadkowych tych linii. Stamtąd można lecieć praktycznie do kilkudziesięciu miast w Europie.

Loty z Okęcia będą się odbywać od 21 grudnia 2012. Zmiana na tej trasie jest następstwem wcześniejszych apeli przewoźnika do Lotniska Warszawa/Modlin, o wyeliminowanie utrudnień dla pasażerów, wynikających z braku systemu nawigacji ILS (Instrument Landing System). Przedstawiciele lotniska w Modlinie zobowiązali się do zainstalowania systemu ILS do października, jednak nadal nie jest on gotowy do użycia.

Wizz Air przyznaje, że z powodu nieodpowiedniego zarządzania Lotniska Warszawa/Modlin i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pasażerowie spotykają się z licznymi utrudnieniami - opóźnieniami, przekierowaniami lub całkowitym odwołaniem lotów (dotyczy to już ponad 30 tysięcy pasażerów). Tej zimy, koszty związane z odszkodowaniami lub zmianami terminu lotów, szacowane są na około 8 mln zł - są one bezpośrednią konsekwencją nieprawidłowego zarządzania. W zeszłym tygodniu przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej potwierdzili, że tej zimy, złe warunki pogodowe znacznie wpłyną na polski ruch lotniczy, więc tym bardziej powinno się zadbać o wcześniejszą instalację i kalibrację systemu ILS w Modlinie.

- Żałujemy, że lotnisko w Modlinie nie wywiązało się z obietnicy posiadania w pełni sprawnego systemu ILS do obsługi zimowych połączeń. Lotnisko w Modlinie musi wziąć odpowiedzialność za wszystkie koszty, poniesione z powodu utrudnień, z którymi borykali się pasażerowie od października. Właśnie wtedy, zgodnie z ustaleniami, miała być ukończona instalacja ILS. Wizz Air uruchomił 21 połączeń z Modlina, aby korzystać z niższych opłat lotniskowych, ale warunki zimowych operacji lotniczych sprawiły, że jest to obecnie najdroższe lotnisko! Aby utrzymać niskie ceny i zminimalizować utrudnienia dla pasażerów, Wizz Air przeniesie tylko połączenie, obsługiwane przez samoloty niezbazowane w Modlinie, na Lotnisko Chopina. Pozostałe 20 tras jest obsługiwanych przez flotę zbazowaną w Modlinie - mówi Daniel de Carvalho, Corporate Communications Manager w Wizz Air.

- Nie moglibyśmy przenieść tych samolotów na Lotnisko Chopina, nie wpływając znacząco na kondycję i wydajność Lotniska Warszawa/Modlin. Wizz Air chce utrzymać dobre relacje z lotniskiem, dlatego też przenosi tylko jedno połączenie na Lotnisko Chopina. Jednocześnie apeluje do Modlina o pokrycie kosztów za utrudnienia, które wynikają z braku poprawnie funkcjonującego systemu ILS - dodał Daniel de Carvalho.

Czytaj więcej: Modlin gotowy na śnieg i mróz, ale nie na mgłę .

Na mgłę w Modlineie razie sposobu nie będzie. - Lotnisko kupiło już system ILS pozwalający lądować w warunkach ograniczonej widoczności, jednak jego montaż zakończy się dopiero w połowie grudnia - informowali przedstawiciele portu lotniczego w listopadzie. Później musi przejść jeszcze testy. Lotnisko w Modlinie było jednym z dwóch w Polsce, obok Zielonej Góry, na których nie działał ILS. Na większości polskich lotnisk zainstalowany jest system I kategorii, pozwalający na lądowanie przy widzialności 800 metrów. Wyjątkiem jest Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina na warszawskim Okęciu, gdzie działa na jednym pasie ILS II kategorii, pozwalający lądować przy widoczności 400 metrów. Jak będzie w Modlinie?

- ILS pierwszej kategorii według naszych szacunków zacznie działać w marcu. Następnie zaczną się testy na kategorię drugą - mówiła w listopadzie Magdalena Bojarska, specjalista ds. komunikacji portu lotniczego w Modlinie.. II kategoria to docelowy plan lotniska. - Umożliwia ona lądowanie przy słabej widoczności, choć nie pomoże przy zerowej. Na szczęście takie warunki zdarzają się niezwykle rzadko - zaznacza rzeczniczka.

Zobacz wideo
Jak oceniasz lotnisko w Modlinie?
Więcej o: