E.Leclerc to najdłużej nieprzerwanie działająca w Polsce sieć hipermarketów - pierwszy sklep tej sieci otwarto w 1995 roku na warszawskim Ursynowie. Obecnie Leclerc zatrudnia 6,2 tys. pracowników, a w całym kraju w ramach sieci działa 40 marketów w 36 miastach. Wiele z tych placówek było jednak przestarzałych i nie przystawało do współczesnych realiów. Nie jest to zresztą tylko problem Leclerca - z ubiegłorocznych wyliczeń firmy analitycznej CB Richard Ellis wynikało, że na 381 centrów handlowych działających w Polsce remontów i modernizacji wymaga 100 - w tym prawie wszystkie wybudowane przed 2000 rokiem.
Francuzi przystąpili więc do wielkiej modernizacji. W listopadzie E.Leclerc wprowadził nowe logo, wcześniej odświeżył swoją stronę internetową i rozpoczął nową kampanię marketingową. Najważniejsza była jednak modernizacja obiektów handlowych. "Dziennik Gazeta Prawna" informował, że tylko w 2012 roku wydali na ten cel 100 mln zł. W tym roku E.Leclerc zapowiada kolejne zmiany. - Do końca 2013 roku zostanie zmieniony wystrój wewnętrzny i zewnętrzny sklepów, by dostosować go do wizualizacji nowej marki. Przewidujemy także remodelling w wybranych hipermarketach sieci - mówi Krzysztof Gajewski z wydziału komunikacji E.Leclerc Polska.
Na efekty zmian trzeba będzie poczekać, ale na razie kondycja E.Leclerca w Polsce nie wygląda najgorzej. We wtorek Francuzi ogłosili, że całkowite obroty sieci E.Leclerc w Polsce wyniosły w ubiegłym roku 2,771 mld zł - oznacza to wzrost o 4,5 proc. w stosunku do 2011 roku, gdy obroty wyniosły 2,64 mld zł. Dla porównania - w ubiegłym roku wzrost obrotów wyniósł 5,2 proc.
Jednocześnie E.Leclerc pochwalił się, że w minionym roku liczba klientów hipermarketu zwiększyła się o 1,2 mln osób. W ubiegłym roku zakupy w E.Leclerc zrobiło 53,71 mln klientów, w 2011 r. - 52,43 mln klientów. - Ten wynik zawdzięczamy przede wszystkim konsekwentnie prowadzonej polityce niskich cen dla całego asortymentu - mówi Gajewski.
Niskie ceny to przede wszystkim wynik pójścia przez Francuzów szlakiem przetartym przez inne sieci hipermarketów i mocniejsze postawienie na produkty marki własnej. Obecnie w E.Leclercu działają dwa rodzaje marek własnych - ECO, w ramach której Francuzi mają 568 rodzajów produktów, i Wiodące Marki, w ramach której w sklepach E.Leclerc dostępnych jest 1360 pozycji. Ten podział wyraźnie wyróżnia francuską sieć na tle konkurencji - w ramach pierwszej marki sprzedawane są możliwie najtańsze produkty, Wiodące Marki zaś to tańsze produkty, ale z kategorii premium.
Oficjalnie francuska sieć nie przyznaje, że będzie bardziej inwestować w nową markę. - Udział tych marek w sprzedaży pozostaje mniejszy niż tendencje rynkowe i tym bardziej dyskontowe. Naszym celem jest utrzymanie szerokiego asortymentu produktów z zachowaniem polityki niskich cen - mówi Gajewski. Na razie marki własne stanowią zaledwie 10 proc. sprzedaży E.Leclerca w Polsce. Jednak jeszcze w listopadzie ubiegłego roku Michel-Édouard Leclerc, przewodniczący stowarzyszenia zrzeszającego właścicieli sklepów E.Leclerc, przyznawał, że największe szanse na polskim rynku widzi w rozwoju marek własnych. - W krajach Europy Zachodniej stanowią one 40-60 proc. rynku, podczas gdy w Polsce jest to nadal ok. 18 procent - mówił.
Kolejną zmianą jest rozwój możliwości robienia zakupów przez internet. Obecnie e-zakupy w Leclercu można zrobić w sześciu miastach. Jednak docelowo już w 2015 roku taka możliwość będzie we wszystkich polskich sklepach sieci.
Plany modernizacyjne pochłonęły większość środków sieci na inwestycje, dlatego w ubiegłym roku Francuzi nie otworzyli żadnego nowego sklepu. W 2013 roku E.Leclerc planuje za to otworzenie dwóch nowych placówek - w Kaliszu i Szczecinie.
Mimo wcześniejszych zapowiedzi nie powstaną też nowe tanie stacje benzynowe. - Obecnie pod marką E.Leclerc działa 10 stacji na terenie całego kraju. W grudniu 2012 roku otworzyliśmy nową stację w Oleśnicy - mówi Krzysztof Gajewski. W planach na ten rok firma ma jedynie otwarcie stacji w Łodzi - nie będzie to jednak nowa placówka, ale wcześniej zamknięta stacja, na której dokonano generalnego remontu i modernizacji.