Ten polski start-up podbije świat? Właśnie przejął swojego największego konkurenta za kilkadziesiąt milionów dolarów

Co będzie „naszym Skypem”, czyli polskim start-upem który podbije świat? Być może ZnanyLekarz.pl. Warszawska spółka, działająca już na kilkunastu rynkach, kupuje właśnie swojego największego światowego konkurenta – firmę Doctoralia, działającą w Hiszpanii i Ameryce Płd.

- Rozmawialiśmy o tej transakcji dwa lata. Ale gdybyśmy nie pojechali do Barcelony i nie wypili na plaży wina z założycielami hiszpańskiej firmy, to nigdy by do niego nie doszło – mówi w rozmowie z Gazeta.pl Mariusz Gralewski, prezes i współwłaściciel DocPlannera. Właśnie pod tą nazwą działa na świecie ZnanyLekarz.pl.

Entuzjazm Gralewskiego podziela Albert Amengol, założyciel Doctoralii.

- Możemy się bardzo dużo nauczyć od siebie nawzajem. Nie mogliśmy sobie wymarzyć lepszego partnera – podkreśla.

Zobacz też: [TYLKO U NAS]  "Chcemy stać się największą platformą usług medycznych na świecie". Rozmawiamy z Mariuszem Gralewskim, współzałożycielem serwisu ZnanyLekarz.pl

Oprócz wina, pomogły również pieniądze. Dokładnej kwoty transakcji nie ujawniono, ale opiewa ona na kilkadziesiąt milionów dolarów. To największa w historii biznesów internetowych transakcja, w której kupującym jest polska firma.

ZnanyLekarz jako firma narodził się pięć lat temu.ZnanyLekarz jako firma narodził się pięć lat temu. ZnanyLekarz.pl

20 mln od inwestorów

Na sfinansowanie zakupu DocPlanner pozyskał 20 mln dolarów od inwestorów – funduszy Target Global, ENERN i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Już wcześniej w DocPlannera inwestowały inne fundusze m.in. Point Nine Capital, Piton Capital, oraz inwestorzy wspierający rozwój takich potęg internetowego biznesu jak Uber, Airbnb czy Delivery Hero.

Łącznie wartość prowadzonej przez Mariusza Gralewskiego firmy to według ostatnich wycen około 100 mln dolarów.

Mariusz Gralewski, prezes i współwłaściciel DocPlanneraMariusz Gralewski, prezes i współwłaściciel DocPlannera Mariusz Gralewski, prezes i współwłaściciel DocPlannera/fot. ZnanyLekarz.pl

3 mln użytkowników i 5 mln lekarzy

Serwisy DocPlannera mają obecnie 8 mln użytkowników miesięcznie. Z Polski (tu pod szyldem ZnanyLekarz.pl), ale też Turcji, Włoch, Czech i innych rynków europejskich.

Doctoralia działa w Hiszpanii i na rynkach Ameryki Łacińskiej. Jest liderem m.in. w Brazylii, Meksyku i Argentynie. Łącznie ma 9 mln użytkowników miesięcznie.

Po połączeniu firmy będą miały bazę 3 mln zarejestrowanych użytkowników,  oraz 5 mln lekarzy. DocPlanner zarabia na umawianiu wizyt –  to już ok. 200 tys. rezerwacji miesięcznie.

ZnanyLekarzZnanyLekarz ZnanyLekarz.pl

Wkrótce portfel usług ma się znacznie poszerzyć. Ambicją DocPlannera jest bowiem stać się czymś takim, jak Booking.com, tyle że dla rynku usług medycznych – a więc platformą, na której można zamówić przeróżne usługi i to na całym świecie – od zwyczajnej wizyty, przez badania laboratoryjne aż po skomplikowaną diagnostykę.

- Rynek usług medycznych jest zacofany, w porównaniu z rezerwowaniem hoteli to średniowiecze. Chcemy to naprawić – mówi Mariusz Gralewski.

ZnanyLekarz.pl jako firma narodził się pięć lat temu. Gralewski kupił mały serwis z opiniami lekarzy i umożliwił pacjentom rezerwowanie wizyt. Pierwsze kroki zagranicą firma zrobiła w Czechach i Rosji (gdzie kupiła konkurenta za tysiąc euro).

Więcej o: