Na mocy projektowanej ustawy o kredycie hipotecznym, pośrednik kredytowy będzie musiał w specjalnym formularzu informacyjnym powiadomić klienta jakie wynagrodzenie otrzyma od banku za sprzedanie oferty. Porównanie kilku takich dokumentów dotyczących różnych banków może dać Ci podpowiedź, czy pośrednik zachwala Ci ofertę najatrakcyjniejszą cenowo dla Ciebie czy dla niego.
Oczywiście, jak wszędzie, są pośrednicy lepsi i gorsi. Jednym zależy na budowaniu dobrej renomy fachowego i zaufanego doradcy, innym na szybszych, wyższych dochodach. Spojrzenie w rubrykę dotyczącą prowizji dla pośrednika i porównanie kilku liczb może Ci pomóc w podjęciu decyzji.
Banki już od 2011 r., na mocy ustawy o kredycie konsumenckim, są zobowiązane do przekazywania klientom tzw. formularza informacyjnego. To dokument, w którym wypisane są m.in. wszystkie koszty kredytu czy informacje o przysługujących kredytobiorcy prawach. Formularz ma zawsze taki sam wygląd tabelaryczny, co ułatwia porównywanie kilku różnych ofert. W nowej wersji będzie jeszcze bardziej rozbudowany - m.in. o pozycję dotyczącą wynagrodzenia pośrednika.
podpisywanie umowy Pixabay
Ważnym punktem projektu ustawy o kredycie hipotecznym jest także zamknięcie bankom drogi do tzw. sprzedaży wiązanej, czyli zmuszania klientów zaciągających kredyt do jednoczesnego skorzystania z innych produktów finansowych (np. karty kredytowej, planu oszczędnościowo-inwestycyjnego, konkretnego drogiego konta osobistego czy ubezpieczenia itd.).
Banki dalej będą mogły przedstawiać klientom tzw. oferty łączone, czyli nagradzać niższą prowizją czy oprocentowaniem za zakup innych produktów finansowych. Obok będą jednak musiały mieć oferty standardowe, „gołe”. Tak, aby klient niezainteresowany dodatkami do kredytu nie został odprawiony z kwitkiem.
Jedynym, czego bank będzie mógł wymagać od klienta, będzie otwarcie bezpłatnego rachunku do obsługi kredytu, oraz zakup ubezpieczenia nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych (z cesją na bank). Polisa będzie mogła być wybrana przez klienta, a nie podsunięta przez bank, jak kiedyś często miało to miejsce.
Od złożenia wniosku kredytowego przez klienta bank będzie miał tylko 7 dni na przedstawienie mu wiążącej oferty. Co jednak ciekawe, klient dostanie obowiązkowe 2 tygodnie na przemyślenie propozycji banku - nie będzie mógł przyjąć jej wcześniej, chyba, że złoży pisemny wniosek o skrócenie czasu do namysłu.
Projekt ustawy o kredycie hipotecznym przygotowany w Ministerstwie Finansów trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Dokument wprowadzi na polski grunt unijną dyrektywę sprzed ponad 2 lat.