Brak precyzji w reklamie kosztuje. Bank się pokaja i odda odsetki

Alior Bank głośno chwalił się, że gwarantuje kredytobiorcom najniższą ratę. Teraz, równie głośno, będzie musiał przyznać, że ta gwarancja rzadko działała. Zwróci też część odsetek.

Komunikat reklamowy jest skrótowy i nie da się w nim zawrzeć wszystkich szczegółów dotyczących produktu. Jednak, zdaniem prezesa UOKiK, w komunikatach Alior Banku dotyczących kredytu gotówkowego brakowało informacji na tyle istotnych, że przekaz mógł wprowadzać klientów w błąd. Przez pół roku, od kwietnia do września 2015 r., potencjalni kredytobiorcy byli przez bank kuszeni gwarancją najniższej raty. W reklamach nie było natomiast informacji, że rata może być najniższa dopiero po spełnieniu dodatkowych warunków.

Przede wszystkim Alior Bank wymagał dostarczenia mu prawidłowo wypełnionego formularza informacyjnego potwierdzającego warunki kredytowania w innym banku. Już samo to jest dość kłopotliwym wymogiem. Gdy jednak konkurencyjny bank proponował kredyt z RRSO 14,1 proc. lub niższym, sam formularz nie wystarczał – trzeba było podpisać z takim bankiem umowę kredytową i z egzemplarzem tej umowy stawić się w placówce Alior Banku. Identyczny warunek obowiązywał, gdy wniosek kredytowy nie był składany bezpośrednio w banku, ale u partnera finansowego.

Jak czytamy w uzasadnieniu decyzji wydanej przez prezesa UOKiK, działania reklamowe Alior Banku sugerowały, że przez cały okres spłaty kredytu konsumenckiego to bank będzie pilnował, by rata kredytu była najniższa. Tymczasem w rzeczywistości to konsument musiał sprawdzać, czy na rynku nie wprowadzono tańszego kredytu, uzyskiwać formularze informacyjne innych banków, a niekiedy nawet zawierać umowę z takim bankiem.

Aby usunąć negatywne skutki swoich działań, bank zobowiązał się do nie pobierania odsetek za ostatnie 12 miesięcy obowiązywania umowy (w przypadku kredytów wciąż spłacanych) lub ich zwrotu (gdy kredyt został już spłacony). W przypadku umów zawartych na mniej niż rok, zobowiązanie dotyczy całego okresu kredytowania. Dodatkowo w spotach reklamowych w TVP1, na swojej stronie internetowej oraz w listach do klientów bank przyzna się do tego, że jego działania mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na Alior Bank obowiązek wykonania tego zobowiązania.

Więcej o: