Polska Agencja Żeglugi Powietrznej to jedyna instytucja zarządzająca ruchem na polskim niebie, w tej chwili zatrudnia około 500 kontrolerów ruchu lotniczego.
To zajęcie dla osób, które potrafią szybko i samodzielnie podejmować decyzje, dysponują wyobraźnią przestrzenną, potrafią pracować w zespole i władają językiem angielskim. Bardzo ważna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem.
Chętni, którzy ukończyli 18 lat, powinni złożyć dokumenty do końca października br., szkolenie rozpocznie się w drugim kwartale 2017 roku. Praca w Warszawie, w Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, które kontroluje około 80 proc. ruchu lotniczego w Polsce.
Warszawa, lotnisko Chopina Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl
Kontroler pracuje 7,5 godz. dziennie w systemie: dwie godziny pracy, godzina przerwy, dwie godziny pracy, godzina przerwy, a także 1,5 godziny na stanowisku operacyjnym przed ekranem. W Warszawie, w czasie przerwy można korzystać z sali gimnastycznej, kortu tenisowego czy basenu.
Nabór jest związany m.in. z rosnącym ruchem lotniczym. Szacunki Unii Europejskiej wskazują, że w polskiej przestrzeni lotniczej do 2030 roku ruch podwoi się, a liczba operacji, czyli startów i lądowań skoczy z 700 tys. do blisko 1,5 mln rocznie.
Zarobki są zależne od ponoszonej przez kontrolerów odpowiedzialności, doświadczenia i wielkości lotniska, na którym pracują, mogą sięgać 20 tys. złotych miesięcznie.
Według danych portalu wynagrodzenia.pl, mediana płac na tym stanowisku to 8476 zł brutto. Co drugi kontroler ruchu lotniczego zarabia od 3536 zł do 9984 zł. 25 proc. najgorzej wynagradzanych kontrolerów dostaje co miesiąc poniżej 3536 zł brutto. Ponad 9984 zł brutto otrzymuje 25 proc. najlepiej opłacanych kontrolerów ruchu lotniczego.
Pensje polskich kontrolerów ruchu lotniczego są więc wysokie, jednak ciągle wypadają znaczenie gorzej niż w Europie, gdzie średnie wynagrodzenie osób zatrudnionych na tym stanowisku wynosi 17 tys. euro miesięcznie. Na kilka razy więcej mogą liczyć najbardziej doświadczeni kontrolerzy, nadzorujący najbardziej zatłoczone korytarze powietrzne.