Konto i karta? Nie tylko! Bank przyjmie też wniosek o 500+, zamówi raport z BIK, a nawet pomoże zarejestrować telefon

Internetowe systemy transakcyjne banków pozwalają na coraz więcej. Po wnioskach o świadczenie 500+ przyszedł czas na rejestrację kart SIM. Jako pierwszy taką możliwość wprowadził Bank Millennium.

Rejestracja karty SIM nie jest zbyt skomplikowaną operacją, więc i udostępniony przez bank formularz jest naprawdę prosty. Po zalogowaniu się do systemu bankowości internetowej klient musi uzupełnić numer telefonu i numer karty SIM oraz wyrazić zgodę na przekazanie przez bank jego danych operatorowi GSM. System sam dopasuje do numeru nazwę operatora. Dyspozycja jest potwierdzana hasłem jednorazowym. Nieco mylące może być jedynie umieszczenie tego narzędzia w zakładce "Bankowość mobilna". Jak podkreśla Ricardo Campos, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium, klienci korzystający z pośrednictwa banku mogą brać udział w promocjach przygotowanych przez operatorów na takich samych zasadach jak osoby, które rejestrują kartę SIM osobiście.

Millennium jest bankiem średniej wielkości, który kontroluje nieco ponad 5 procent rynku bankowości internetowej. Jego inicjatywa zapewne spodoba się klientom korzystającym z telefonów na kartę, ale w niewielkim stopniu pomoże operatorom GSM wywiązać się z obowiązków narzuconych przez tzw. ustawę antyterrorystyczną. Według szacunków Urzędu Komunikacji Elektronicznej, pod koniec 2015 r. na polskim rynku dostępnych było 56,6 mln kart SIM. Około połowa z nich to karty prepaid. Aktywnych kart przedpłaconych, a więc takich, które w ostatnim kwartale 2015 r. zostały choć raz użyte, było już tylko 18,8 mln. Wszystkie te karty muszą zostać zarejestrowane do końca stycznia 2017 r., aby można było z nich nadal korzystać. 

Od 15 listopada usługę rejestracji kart prepaid w systemie bankowości internetowej udostępnił też ING Bank Śląski. Bank rozpozna dane klienta, wczyta je automatycznie i prześle operatorowi. Można zarejestrować więcej niż jeden numer telefonu.

Bankowa infrastruktura i 500+

To nie pierwszy raz, gdy bankowa infrastruktura jest używana do zupełnie innych celów, niż obsługa konta czy karty. Jak dotąd największą tego typu operacją było przyjmowanie w bankowych systemach transakcyjnych wniosków o świadczenia z programu Rodzina 500+. Umożliwili to wszyscy najwięksi gracze na rynku, choć niektóre banki dały klientom taką możliwość dopiero po szczycie fali wniosków. Łącznie z pośrednictwa banków przy staraniu się o świadczenie 500+ skorzystało prawie 600 tys. rodzin.

Tymczasem Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podaje, że beneficjentami programu jest obecnie około 2,7 mln gospodarstw domowych. Co ważne, przez banki przeszła zdecydowana większość wniosków o świadczenia 500+ składanych elektronicznie. Inne nowoczesne kanały i narzędzia, takie jak profil zaufany ePUAP czy Platforma Usług Elektronicznych ZUS, były wykorzystywane wielokrotnie rzadziej. 

Banki, ZUS i BIK

Inną formą współpracy banków z administracją publiczną jest zapewnienie posiadaczom kont dostępu do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Jako pierwszy taką możliwość dał klientom PKO BP (dotyczy to także kont Inteligo), później dołączyły do niego Alior Bank, Bank Millennium i BOŚ Bank.

Niektóre banki umożliwiają też klientom pobranie raportu na swój temat z Biura Informacji Kredytowej. W systemie bankowości internetowej mogą to zrobić klienci PKO BP (w tym Inteligo), Pekao SA, Idea Banku i Podkarpackiego Banku Spółdzielczego. Natomiast osoby korzystające z usług Banku Pocztowego, Citi Handlowego i Santander Consumer Banku mogą zamówić taki dokument w oddziale swojego banku.