Suwalska fabryka to obecnie jedna z największych inwestycji w branży meblarskiej w Polsce i Europie. "Będzie największą od kilkunastu lat i najnowocześniejszą inwestycją branży meblowej w całej Europie. Powstawać w niej będą płyty wiórowe najnowszej generacji i meble. Standardy jakościowe i ekologiczne (m.in. dot. emisji) z dużym zapasem spełniają obecne normy ochrony środowiska" - czytamy w komunikacie spółki.
Spółka Forte ma obecnie cztery fabryki: w Ostrowi Mazowieckiej, Suwałkach, Białymstoku i Hajnówce. W 2015 r. grupa wyprodukowała 3,5 mln sztuk mebli (wartość sprzedaży - 954 mln zł). W ciągu trzech kwartałów 2016 r. sprzedaż wyniosła 2,9 mln sztuk mebli, a wartość sprzedaży - 785 mln zł. Firma, którą założył i której cały czas szefuje, Maciej Formanowicz, rozpoczęła działalność produkcyjną w 1992 r., a od 1996 roku jest notowana na GPW. Ktoś, kto kupił jej akcje na początku i trzymał do dziś, zarobił ponad 900 proc.
Kurs akcji Forte investing.com
W branży meblarskiej nasz kraj znajduje się w ścisłej europejskiej i światowej czołówce. Według raportu firmy B+R Studio, Polska jest obecnie czwartym eksporterem (po Chinach, Niemczech i Włoszech) i szóstym producentem mebli na świecie. W ubiegłym roku sprzedaliśmy ich za 36 mld zł. Jesteśmy też trzecim producentem mebli w Europie, a samo Forte to lider produkcji mebli "w paczkach".
Mimo, iż bardzo dobrze na naszym rynku radzą sobie rodzime firmy (tak jak wspomniane Forte, Grupa Black Red White czy Grupa Nowy Styl), to jednak jego liderem jest szwedzka Ikea, która ma w Polsce aż 16 zakładów i produkuje 50 mln sztuk mebli rocznie. W efekcie, w 2015 r., jak podają eksperci Credit Agricole, "udział przychodów z eksportu w całości przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w firmach zajmujących się produkcją mebli wyniósł w 65,0 proc. Tylko dwie branże przetwórstwa charakteryzowały się wyższym odsetkiem sprzedaży skierowanej za granicę - branża motoryzacyjna (76,4 proc.) oraz produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (70,4 poc.)".
Skąd taki sukces branży na tym bardzo trudnym i konkurencyjnym rynku? Według analityków Credit Agricole "jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych polskiego sektora meblarskiego są niskie koszty pracy. Mimo że miesięczne koszty pracy w produkcji mebli w przeliczeniu na osobę (wyrażone w euro) wzrosły w Polsce w latach 2004-2012 o 75 proc., podczas gdy w UE zwiększyły się one o 11 proc., w 2012 r. kształtowały się one na poziomie niemal trzykrotnie niższym od średniej unijnej".
W 2004 r. meble z Polski eksportowano do 133 krajów, a w 2015 roku ta liczba wzrosła do 161, co stanowi (82 proc. wszystkich krajów świata).