Policja coraz mniej potrzebna? UFG sam skutecznie wyłapuje pojazdy bez wykupionego OC

49,9 tys. wezwań do zapłacenia kary za brak komunikacyjnego OC wystawił w pierwszych trzech kwartałach tego roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Prawie 2/3 tych naruszeń prawa UFG wykrył dzięki własnej bazie danych. To rekordowa skuteczność.

Policyjne kontrole do niedawna były podstawowym źródłem, z którego Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pozyskiwał informacje o pojazdach, dla których nie zostało wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. To już jednak przeszłość. Na początku roku UFG informował, ze już połowę takich naruszeń prawa stwierdza sam, na podstawie analizy własnej bazy danych o ubezpieczeniach komunikacyjnych. W pierwszych trzech kwartałach br. ten wskaźnik wzrósł do 63 proc. Mniej niż 30 proc. wystawionych w tym czasie wezwań do zapłacenia kary było wynikiem policyjnych kontroli. Natomiast kilkuprocentowy udział w tej puli mają wezwania wystawione na podstawie zawiadomień od innych instytucji, np. wydziałów komunikacji czy służb celnych.

50 mln zł kar

49,9 tys. wezwań wystawionych w ciągu trzech kwartałów to około 2 proc. mniej niż w tym samym okresie zeszłego roku. UFG tłumaczy to większą świadomością kierowców, którzy staranniej niż dotąd pilnują ważności OC. Dodatkowo udało się już mocno ograniczyć skalę problemu z nieubezpieczonymi pojazdami na polskich drogach. Na początku roku ich odsetek szacowano na 0,7 proc.; obecnie UFG mówi już tylko o 0,4-0,5 proc. takich aut. W liczbach bezwzględnych oznacza to około 90-100 tys. zarejestrowanych pojazdów bez ważnego OC.

UFG pochwalił się też lepszą ściągalnością kar. Na konto Funduszu w trzech pierwszych kwartałach roku z tego tytułu wpłynęło ponad 50 mln zł, czyli mniej więcej o 1/5 więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Ile zapłacimy za brak OC?

Właściciel zarejestrowanego samochodu osobowego przyłapany na braku polisy OC płaci dziś przynajmniej 740 zł kary. Taka stawka obowiązuje, gdy przerwa w ubezpieczeniu jest krótsza niż trzy dni. Jeśli przeciągnie się i będzie trwać od 3 do 14 dni, kara wzrośnie do 1850 zł. Dłużej niż dwa tygodnie bez polisy oznacza już karną opłatę w wysokości 3700 zł. Stawki kar są sztywno powiązane z wysokością płacy minimalnej, dlatego już wiadomo, że od stycznia pójdą w górę. Na przykład brak OC przez 15 lub więcej dni będzie kosztował nieuważnego lub nieuczciwego właściciela samochodu osobowego aż 4000 zł. Proporcjonalnie wzrosną też pozostałe stawki.

Koszty mogą być znacznie wyższe, gdy właściciel nieubezpieczonego auta zostanie uznany winnym spowodowania kolizji lub wypadku. W takiej sytuacji UFG wypłaca odszkodowanie poszkodowanemu, a następnie występuje do nieubezpieczonego sprawcy o zwrot tej kwoty. Jak podaje UFG, rekordzista ma do zwrotu aż 1,8 mln zł.

Zobacz także WIDEO: Dlaczego polisy OC ponownie zdrożeją? "Wszystko przez wydatki na osoby poszkodowane w wypadkach"

Więcej o:
Komentarze (46)
Policja coraz mniej potrzebna? UFG sam skutecznie wyłapuje pojazdy bez wykupionego OC
Zaloguj się
  • krzysiozboj

    Oceniono 11 razy -7

    O ile dociera do mnie logika przy szkodach bez OC, to opresyjność przy "zapominalstwie" ma dla mnie wyłącznie jeden wydźwięk - to nie państwo szarych obywateli, to państwo uprzywilejowanych kast, kast które znalazły sposób na trzymanie za ryj "motłochu". To nie my na dole stanowimy o tym jak chcemy żyć, jakie zasady wzajemnego pożycia mieć, ktoś na górze nam to ustala, oraz kręci bat na nasz kark.

  • cezar85

    Oceniono 5 razy -3

    ciekawe ile dostała ofiara tego rekordzisty od 1.8 miliona?

    więcej niż 50 tysięcy?

  • kaczynski7

    Oceniono 1 raz -1

    Kiedy w koncu OC bedzie przypisane do OSOBY jak w calym cywilizowanym swiecie?

  • student_zebrak

    Oceniono 5 razy -1

    Brak OC powinien z automatu rownac sie wyrejestrowaniu pojazdu, ze zwrotem tablic wlacznie. Jazda bez OC powinna znajdowac final w sadzie. Wystarczy w policyjnych autach zamontowac kamery z oprogramowaniem do czytania znakow rejestracji. Natychmiastowa identyfikacja i ew. zatrzymanie, za brak ubezpieczenia/rejestracji.. Samochod, na koszt wlasciciela, odholowany na parking strzezony, oplate wnoci wlasciciel, przed zwolnieniem z "aresztu".. Uczciwi nie maja sie czego bac,

  • poppers68

    Oceniono 2 razy 0

    Taaaak...
    No PZU wykłada na stoliczek steki milionów złotych na idiotyczną repolonizację PEKAO ( gdy nikt nie chce kupić tego banku od Włochów) i jednocześnie tłumaczy , że podnosi drastycznie OC bo nie ma środków?
    Ktoś coś tutaj z tego rozumie?

  • jakis_gosc01

    Oceniono 2 razy 0

    Pic na wodę. Mam znajomego, który ma stare auto, które już kilka lat stoi w podwórku i nie jeździ, bo już nawet nie nadaje się do jazdy. Auto jest cały czas zarejestrowane, ale OC za nie nie płaci, no bo po co jak auto cały czas stoi? I jakoś żadnych kar od niego nie chcą.

  • matitalolo

    0

    Zapewne ma to w doopie . Będzie dalej jeździł.

  • daretz

    Oceniono 2 razy 0

    Rekordzista ma 1,8 mln zł to co on komuś skasował rolls royce'a, ciężaróweczkę nówkę sztukę?

  • jw0022

    0

    www.mfind.pl/akademia/dochodzenie-odszkodowan/zadoscuczynienie-z-oc-sprawcy/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX