Lotos ogłosił strategię. Wynika z niej, że pierwszym etapem rozwoju spółki mają być lata 2017-2018. W tym czasie głównym celem grupy będą działania mające na celu zmniejszenie zadłużenia i obniżenia kosztów, ustabilizowanie przepływów pieniężnych, a także uzyskanie oszczędności w wysokości 300 mln zł rocznie. W tym okresie spółka zapowiada również kontynuację zaczętych inwestycji.
W drugim etapie, który jest przewidziany na lata 2019-2022, głównym celem będzie realizacja programu inwestycyjnego. To projekty rozwojowe, które z punktu widzenia firmy mają okazać się najbardziej rentowne. W tym czasie Lotos zakłada podwojenie zysku operacyjnego aż do ok. 4 mld zł.
4 mld zł Lotosu
Kluczowymi założeniami strategicznymi spółki, będzie optymalne wykorzystanie koncesji wydobywczych, technologiczna optymalizacja rafinerii oraz wprowadzenie nowych produktów i paliw alternatywnych.
Dzięki tym działaniom Lotos zakłada podwojenie swojego wyniku do 4 mld zł. Łączny koszt realizacji wszystkich projektów inwestycyjnych rafinerii ma wynieść aż 9,4 mld zł w ciągu sześciu lat.
Suma nakładów inwestycyjnych na realizację projektów w obszarze działalności spółki to: 3 mld zł na rozwój portfela wydobywczego, 2,5 mld zł na obszar produkcji, 1,2 mld zł na nakłady modernizacyjne odtworzeniowe dla aktualnej infrastruktury technologicznej, 600 mln zł w obszarze handlu na optymalizację sieci stacji paliw przez relokację wybranych stacji i standaryzacja sieci, a także 3,3 mld zł na alokację do obszarów działalności do końca 2018 r.
CNG, LNG, prąd elektryczny i wodór
Co dokładnie kryje się za tymi inwestycjami? Dla Lotosu duże znaczenie ma przemysł poszukiwawczo-wydobywczy na Bałtyku, Litwie, w Norwegii. Ważna jest także dywersyfikacja dostaw ropy naftowej do gdańskiej rafinerii. Sieć stacji paliw spółki ma się zaś zwiększyć do 550. Dziś jest ich 480.
Lotos planuje ponadto poprawę jakości usług i zamierza zostać liderem we ofercie paliw nowej generacji (CNG, LNG, prąd elektryczny i wodór).
W planach naszego giganta z wybrzeża są też m.in.: odświeżenie lojalnościowego programu Navigator i nowa jakość punktów gastronomicznych na stacjach benzynowych.