Lotnisko Al Maktoum jest sercem Dubai World Central, wielkiego kompleksu logistycznego- biznesowego-mieszkalnego. Po rozbudowie, Al Maktoum ma być największym portem lotniczym świata i mieć możliwość przyjęcia ponad 220 mln pasażerów i 16 mln ton cargo rocznie. Do 2025 r. na to lotnisko mają przenieść się narodowe linie lotnicze Zjednoczonych Emiratów Arabskich - Emirates.
Obecnie głównym lotniskiem Dubaju jest Dubai International Airport. Jest to jednak jedno z najbardziej zatłoczonych lotnisk świata. Co roku ruch na tym porcie lotniczym rośnie średnio o 13 proc., napędzany jest głównie przez rozwój linii Emirates. Port dobija już do maksimum swoich możliwości, stąd plany inwestycji w drugie lotnisko w Dubaju - Al Maktoum.
W 2015 r. lotniska Dubai International i Al Maktoum obsłużyły 78 mln pasażerów. Z tego jednak Al Maktoum przyjął tylko niespełna 0,5 mln pasażerów (a przez pierwsze trzy kwartały 2016 r. ok. 600 tys.). Z Polski na Al Maktoum bezpośrednio lata Wizz Air z Katowic.
Do 2025 r. przepustowość obu portów lotniczych w Dubaju, według prognoz władz miasta, ma wzrosnąć do 146 mln.
Rozwój kompleksu Dubai World Central, w tym lotniska Al Maktoum, ma pochłonąć 35,7 mld dol. Według anonimowych źródeł Bloomberga, projekt ma w dużej mierze opierać się na kredytowaniu zewnętrznym. Dubaj już zaprasza banki do składania ofert na 3 mld dol. w ramach wstępnej fazy inwestycji.