Grzegorz Sapiński, prezydent Kalisza, swoje zarządzenie motywuje wygodą pieszych, m.in. kobiet w butach na wysokich obcasach, osób poruszając się z pomocą balkoników czy pchających wózki dziecięce czy inwalidzkie.
- Każdego dnia sto tysięcy kaliszan w trakcie przemieszczania się po mieście piechotą robi kilkaset tysięcy kilometrów. Chcemy, żeby chodzenie ulicami sprawiało im przyjemność, a nie było źródłem codziennej udręki – mówi Sapiński. - Cieszę się, że właśnie w Kaliszu zaczyna się chodnikowa kontrrewolucja przywracająca porzucony po roku 1989 dobry zwyczaj budowania chodników wyłącznie z płyt chodnikowych – dodaje prezydent miasta.
Od teraz cała nawierzchnia chodnika, od krawężnika do zabudowań, ma być w Kaliszu budowana wyłącznie z niefazowanych (bez ściętych krawędzi) płyt chodnikowych, kamiennych lub betonowych, o wymiarach 50 na 50 cm.
Miasto wprowadza też obowiązek umieszczania wzdłuż krawężnika półmetrowego pasa z płyt ostrzegawczych informujących niewidomych o tym, że chodnik się kończy.
Kalisz jest pierwszym miastem w Polsce, które przyjęło oficjalny zakaz budowy chodników z kostki brukowej. Większe płyty chodnikowe powracają do łask, z kostki Bauma rezygnuje też m.in. Warszawa. - Jedną z pierwszych decyzji, którą podjęliśmy, było wycofanie się z kostki jako nawierzchni chodników. Widzę tylko jedną jej zaletę: jest bardziej wytrzymała, gdy parkują na niej samochody. Chodnik powinien być równy i mieć jak najmniej zagłębień, wyniesień, załamań. Będziemy więc układać płyty chodnikowe, tzw. pięćdziesiątki, jeśli nie ma innych zaleceń konserwatora. Pamiętajmy jednak, że Zarząd Dróg Miejskich nie odpowiada za wszystkie ulice w mieście, te lokalne są w gestii dzielnic.– tłumaczył w zeszłym roku Łukasz Puchalski, szef Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, krótko po objęciu stanowiska.
Kostki brukowej nie chcą też np. na poznańskich Jeżycach. - Generalnie kostka brukowa nie jest mile widziana. Może się pojawić tylko wtedy, gdy użycie płyty betonowej byłoby niemożliwe – mówił w czerwcu Radiu Eska plastyk miejski.