Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w 2016 roku kolej przewiozła o 12 milionów (4,3 proc.) pasażerów więcej niż w rok wcześniej – było ich 292,4 mln. To najwięcej od 2002 roku, kiedy z tej formy transportu skorzystało 304,1 mln osób.
Rośnie prawie wszystkim, a najmocniej PKP Intercity, które w 2016 r. przewiozło o 23,5 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej – 38,5 mln. PKP SKM (kolejka trójmiejska) przewiozły 41,9 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 6,4 proc. Koleje Mazowieckie 60,9 mln, czyli o 3,7 proc. mniej. Najwięcej osób przewiozły pociągi Przewozów Regionalnych – 79,5 mln pasażerów, o 3,4 proc. więcej niż w 2015 roku.
źródło: UTK źródło: UTK
Z danych UTK wynika też, że coraz chętniej wybieramy się pociągiem w dalszą podróż. Urząd nazywa ten wskaźnik pracą przewozową (iloczyn liczby pasażerów i odległości), który wyniósł 19,2 mld pasażero-kilometrów – o prawie 10 proc. więcej, niż w 2015 roku – czyli więcej osób wybrało przejazdy na większe odległości. Głównie chodzi tu o PKP Intercity, które ma największy udział w pracy przewozowej.
źródło: UTK źródło: UTK
źródło: UTK źródło: UTK
Prezes Urzędu Transportowego Ignacy Góra tak to tłumaczy w komunikacie:
Mamy za sobą dobry rok w przewozach pasażerskich. Ponad 290 milionów pasażerów oznacza, że podróżni wracają na kolej. To, co przekonuje do kolei to z pewnością nowy komfortowy tabor, a także coraz lepsze czasy przejazdu.
Sytuacja nie wygląda już tak dobrze w przypadku przewozów towarowych. Tu statystyki za 2016 rok wyglądają podobnie jak za 2015. Pociągami przewieziono 222,2 mln ton ładunków, minimalnie mniej, niż rok wcześniej, co wpisuje się w tendencję spadkową z ostatnich lat. Wyjątkiem był 2011 rok, kiedy koleją przewożono wyraźnie więcej kruszyw, piasku i żwiru w związku z inwestycjami przed Euro 2012.
Przewóz towarów koleją Przewóz towarów koleją , źródło: UTK