Sprawa dotyczy kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE w 2014 r. Pakiet usług obu spółek był najpierw reklamowany hasłem „Power LTE - Internet LTE bez limitu danych”, a następnie informacją, że można ów pakiet otrzymać wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem za 61 zł miesięcznie.
UOKiK, reagując na skargi klientów, wszczął postępowanie w sprawie tych reklam. Okazało się, że faktycznie warunki usług zdecydowanie odbiegają od przekazów marketingowych. „Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo” – czytamy w informacji Urzędu.
. źródło: UOKiK
. źródło: UOKiK
- Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy – upomina Marek Niechciał, Prezes UOKiK.
UOKiK nałożył na Polkomtel karę w wysokości 30,7 mln zł, a na Cyfrowy Polsat w wysokości 9,7 mln zł. Urząd nakazał też Polkomtelowi i Cyfrowemu Polsatowi emitowanie przez 30 dni, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym (18:30-22:00), ogłoszeń o wprowadzeniu klientów w błąd. Przynajmniej 50 proc. czasu emisji powinno być realizowane w telewizji Polsat.
To jedna z najbardziej dotkliwych kar nałożonych na spółki telekomunikacyjne.
Decyzje nie są ostateczne, Polkomtel i Cyfrowy Polsat mogą odwołać się do sądu. Zapytaliśmy obie spółki, czy planują podjąć takie kroki. Czekamy na odpowiedzi.
Zobacz także WIDEO: Zrobiłeś zakupy, ale towar okazał się wadliwy? Spokojnie, jesteś kryty...