PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do kompleksowej przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Modernizacja stacji ruszy w 2019 roku i ma potrwać do ostatniego kwartału 2021 r. W planach inwestycji jest przebudowa istniejących peronów oraz dobudowanie jednego nowego. Renowacja obejmie też np. halę peronową, przejścia podziemne czy windy.
Prace nie ograniczą się jednak wyłącznie do części „kolejowej”. Jak tłumaczy PKP PLK, „Nowa Zachodnia będzie zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje TAXI i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów”.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z partnerami szczegółowo przygotowują przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. W najbliższym czasie wybierzemy wykonawcę dokumentacji projektowej - mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Gruntowna przebudowa Warszawy Zachodniej podyktowana jest m.in. prognozami ruchu pasażerów na tej stacji. - To przygotowanie do rosnących potrzeb pasażerów w aglomeracji – tłumaczą w PKP PLK.
Dziś w dniu roboczym przez Warszawę Zachodnią przewija się ok. 60 tys. osób. W 2030 r. ta liczba ma być dwukrotnie wyższa. Tym bardziej, że wokół stacji ma wyrosnąć nowe „zagłębie” biurowcowe. - Chcemy, żeby dworzec był centrum nowoczesnej dzielnicy biurowej – żeby powstał drugi Mordor, ale świetnie skomunikowany – mówi Michał Beim, członek zarządu PKP, portalowi transport-publiczny.pl.
Nowa Zachodnia będzie budowana w latach 2019 - 2021. Pełną funkcjonalność uzyska po ukończeniu modernizacji linii średnicowej, na której roboty planowane są do przeprowadzenia w latach 2020 - 2024.
Dokładny koszt inwestycji będzie znany po opracowaniu dokumentacji projektowej i przetargu na prace budowlane. Jak informuje jednak portal transport-publiczny.pl, PKP PLK zabezpieczyło środki w wysokości 400 mln zł.