Zdaniem szefa Apple, fake news, czyli wiadomości, które są fałszywe, ale wyglądają na prawdziwe, zdominowały w ostatnim czasie komunikację. Sprawiło to, że bardzo trudno jest pozostać w kontakcie z rzeczywistością.
W styczniu prezydent Donald Trump nazwał telewizję CNN fałszywymi wiadomościami. Część obserwatorów uważa, że fake news wpływają na wybory polityczne, w tym przypadku oddziaływanie odbywa się m.in. przez Facebook.
W opinii szefa Apple, problem jest poważny w wielu regionach świata i każdy musi mieć większą jego świadomość. Wielu ludzi nie dowiaduje się prawdy, a fałszywe wiadomości „zabijają ludzkie umysły”.
?imothy Cook uważa, że potrzebujemy szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej w celu zwalczania fałszywych wiadomości. Działania w tym zakresie powinny opracować spółki technologiczne.
- Wszystkie firmy technologiczne powinny stworzyć kilka narzędzi, które pozwolą zmniejszyć oddziaływanie fałszywych wiadomości – powiedział Cook w wywiadzie dla The Telegraph.
Środki te, zdaniem Cooka, powinny być opracowane zgodnie z zasadami wolności słowa i prasy.
- Powinniśmy starać się zmniejszyć liczbę fałszywych wiadomości bez ograniczania wolności słowa i prasy, ale musimy również pomóc czytelnikowi – powiedział Cook.
Cook potrzebę zwalczania fałszywych informacji porównał do problemu globalnego ocieplenia.
Kilka dni temu Google i Facebook zapowiedziały, że będą wspierać francuskich wydawców w walce z dezinformacją w internecie. Firmy przygotowały osobne rozwiązania w tym zakresie w perspektywie zbliżających się wyborów we Francji.
Facebook ma współpracować m.in. z Agence France-Presse, BFM TV oraz dziennikami „L'Express” i „Le Monde”. Fałszywe newsy mają być wspólnie na bieżąco wychwytywane i eliminowane z sieci.
Google ma uruchomić we Francji opracowany przez siebie system weryfikacji informacji o nazwie CrossCheck, który ma odsiewać fake news i powiadamiać użytkowników o tym, że może to być dezinformacja.