Szef Apple nawołuje do walki z 'fake news": fałszywe wiadomości zabijają ludzkie umysły

Szef Apple ?imothy Cook wezwał do walki z fałszywymi informacjami. Jego zdaniem "zabijają one ludzkie umysły

Zdaniem szefa Apple, fake news, czyli wiadomości, które są fałszywe, ale wyglądają na prawdziwe, zdominowały w ostatnim czasie komunikację. Sprawiło to, że bardzo trudno jest pozostać w kontakcie z rzeczywistością. 

W styczniu prezydent Donald Trump nazwał telewizję CNN fałszywymi wiadomościami. Część obserwatorów uważa, że fake news wpływają na wybory polityczne, w tym przypadku oddziaływanie odbywa się m.in. przez Facebook.

W opinii szefa Apple, problem jest poważny w wielu regionach świata i każdy musi mieć większą jego świadomość. Wielu ludzi nie dowiaduje się prawdy, a fałszywe wiadomości „zabijają ludzkie umysły”.

Potrzeba kampanii informacyjnej

?imothy Cook uważa, że potrzebujemy szeroko zakrojonej kampanii  informacyjnej w celu zwalczania fałszywych wiadomości. Działania w  tym zakresie powinny opracować spółki technologiczne.

- Wszystkie firmy technologiczne powinny stworzyć kilka narzędzi, które pozwolą zmniejszyć oddziaływanie fałszywych wiadomości – powiedział Cook w wywiadzie dla The Telegraph.

Środki te, zdaniem Cooka, powinny być opracowane zgodnie z zasadami wolności słowa i prasy.

- Powinniśmy starać się zmniejszyć liczbę fałszywych wiadomości bez ograniczania wolności słowa i prasy, ale musimy również pomóc czytelnikowi – powiedział Cook.

Cook potrzebę zwalczania fałszywych informacji porównał do problemu globalnego ocieplenia.

Google i Facebook powalczą z dezinformacją

Kilka dni temu Google i Facebook zapowiedziały, że będą wspierać  francuskich wydawców w walce z dezinformacją w internecie. Firmy przygotowały osobne rozwiązania w tym zakresie w perspektywie zbliżających się wyborów we Francji.

Facebook ma współpracować m.in. z Agence France-Presse, BFM TV oraz dziennikami „L'Express” i „Le Monde”. Fałszywe newsy mają być wspólnie na bieżąco wychwytywane i eliminowane z sieci.

Google ma uruchomić we Francji opracowany przez siebie system weryfikacji informacji o nazwie CrossCheck, który ma odsiewać fake news i powiadamiać użytkowników o tym, że może to być dezinformacja.

Więcej o: