Będzie gigantyczna fuzja na rynku spożywczym? Oferta za 143 mld dolarów odrzucona, ale...

Amerykański koncern spożywczy Kraft Heinz negocjuje przejęcie holendersko-brytyjskiego koncernu Unilever. Pierwsza oferta, opiewająca na 143 mld dol., została odrzucona, jednak Kraft Heinz nie daje za wygraną.

Kraft Heinz, za którym stoją firmy inwestycyjne 3G z Brazylii oraz Berkshire Hathaway Warrenna Buffetta, oferował 50 dol. za akcję Unilevera – w kombinacji 30,23 dol. w gotówce oraz 0,222 akcji w nowym holdingu. Taka propozycja oznaczałaby premię dla akcjonariuszy Unilevera w wysokości ok. 18 proc. w porównaniu z kursem spółki na zakończenie czwartkowej sesji. Łączna oferta za Unilever opiewała więc na ok. 143 mld dol.

Unilever uznał, że ta oferta go „fundamentalnie niedoszacowuje”, i odrzucił ją. Jednocześnie dodał, że nie widzi w niej zalet, ani finansowych ani strategicznych, a także, że nie widzi podstaw do dalszych dyskusji. Widzi je natomiast Kraft Heinz, który nadal ma nadzieję na osiągnięcie porozumienia. Zastanawia się, czy nie polepszyć swojej propozycji.

Zgodnie z brytyjskimi regulacjami dotyczącymi przejęć, Kraft Heinz do 17 marca musi złożyć wiążącą ofertę albo oświadczyć, że oferty nie składa. W tym drugim przypadku, nie będzie mógł przedstawić kolejnej propozycji przez przynajmniej następne pół roku.

Jak pisze Financial Times, Kraft Heinz planuje w ten weekend przekonywać udziałowców Unilevera, że nie ma zamiaru robić „powtórki” z przejęcia Cadbury w 2010 r. – gdy złamał obietnicę dotyczącą niezamykania fabryk i niezwalniania personelu.

W piątkowy wieczór (polskiego czasu) Unilever był na 15-procentowym plusie w porównaniu z czwartkowym zamknięciem, natomiast Kraft Heinz zyskiwał ok. 9 proc.

.. źródło: investing.com

 

.. źródło: investing.com

Gdyby spółki Kraft Heinz i Unilever połączyły się, powstałby największy koncern spożywczy na świecie. Spółki musiałyby jednak zdobyć zielone światło od urzędów antymonopolowych w poszczególnych krajach. Na razie „tytuł” największego koncernu spożywczego świata należy do Nestle.

Kraft Heinz to producent m.in. ketchupu Heinz, Pudliszki czy kawy Maxwell House. Wśród marek Unilever są m.in. Dove, Domestos, Lipton, Hellmann's czy Knorr.

Więcej o: