Kraft Heinz się wycofał, wielkiej fuzji nie będzie. Warren Buffett nie lubi wrogich przejęć

Amerykański koncern wycofał się z propozycji przejęcia brytyjsko-holenderskiego Unilevera. Stało się tak zaledwie dwa dni po ogłoszeniu planu.

Kraft oferował za przejęcie Unilever 143 miliardy dolarów, 50 dolarów za akcję. To oznaczałoby 18 proc. premii dla akcjonariuszy. Unilever uznał jednak, że to za mało i propozycję odrzucił. Kraft miał się jeszcze zastanawiać nad jej popraweniem, ale ostatecznie zrezygnował - "polubownie zgodził się wycofać swój wniosek o połączenie"- o czym obie firmy poinformowały w niedzielę, we wspólnym oświadczeniu.

Prawie połowę udziałów w amerykańskim koncernie Kraft Heinz mają dwie firmy inwestycyjne: 3G Capital z Brazylii i Berkshire Hathaway Warrenna Buffetta. Warren Buffett znany jest z niechęci do wrogich przejęć. Obawy o to, że walka o fuzję mogłaby obu firmom zaszkodzić, potwierdził też w osobnym komunikacie Kraft, pisząc, że propozycja przejęcia została upubliczniona na bardzo wczesnym etapie, a po odrzuceniu oferty najlepiej będzie, jeśli obie firmy skupią się na własnych planach.

Jak podaje Financial Times, powołując się na osoby zbliżone do negocjacji, Warren Buffett i szef 3G Capital Paulo Lemann, zdecydowali w niedzielę rano, że przewlekła publiczna walka o przejęcie Unilevera spowodowałaby więcej szkody, niż pożytku. Mieli też obawiać się sprzeciwu brytyjskich polityków – po referendum ws. Brexitu rząd w Londynie wyrażał obawy przed kolejnym przejęciem dużej brytyjskiej firmy przez inwestora z zagranicy. W 2010 roku Kraft Foods przejął brytyjskiego producenta czekolady Cadbury, po czym po pewnym czasie wycofał się z obietnic utrzymania fabryk w Wielkiej Brytanii.

Gdyby doszło do transakcji, byłoby to największe przejęcie w branży spożywczej w historii. Kraft Heinz to producent m.in. ketchupu Heinz, Pudliszki czy kawy Maxwell House. Wśród marek Unilever są m.in. Dove, Domestos, Lipton, Hellmann's czy Knorr. Połączona firma byłaby drugim po Nestle największym pod względem sprzedaży koncernem produkującym dobra konsumpcyjne (Kraft i Unilever w ubiegłym roku miały razem prawie 85 mld dolarów). 

W piątek, po upublicznieniu planów przejęcia, obie firmy wyraźnie rosły - Unilever o 13 proc., a Kraft Heinz o 11 proc. Dziś rano na giełdzie w Londynie Unilever tracił prawie 8 proc.