Ponad miliard z Unii
Budowa lub przebudowa toru wodnego Świnoujście-Szczecin zapewni lepszy dostęp do portu morskiego w Szczecinie. Chodzi o pogłębienie drogi wodnej do 12,5 metra, tak, aby do Szczecina mogły wpływać statki znacznie większe niż obecnie. Większość pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z Unii Europejskiej. Budowa nowej drogi wodnej będzie kosztować 1 mld 385 mln zł. 85 proc. kwoty pokryją środki Unii Europejskiej, a 15 proc. – budżet państwa.
Wszystko ma być gotowe w 2022 roku – podaje Centrum Informacyjne Rządu.
Specjalne ułatwienia w ustawie
Nowa droga wodna umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Szczecinie i pozostałych portów Zalewu Szczecińskiego.
Inwestycja potrzebuje osobnej ustawy, aby można ją było realizować szybciej i sprawniej. Zgodnie z projektem nowych przepisów, uproszczona będzie procedura środowiskowa i kwestie związane z planami zagospodarowania przestrzennego. Łatwiej będzie też pozyskać grunty niezbędne do wykonania inwestycji, które należą dziś do Lasów Państwowych i do działkowców.
Szczecin po Elblągu
To już drugi projekt rządowy, który ma ułatwić rozwój polskich portów. W grudniu rząd przyjął projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ma ona zapewnić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych polskich portów Zalewu Wiślanego.
Inwestycja jest istotna również ze względu na bezpieczeństwo państwa.Umożliwi jednostkom Marynarki Wojennej i Straży Granicznej swobodny dostęp od strony morza do portów Zalewu Wiślanego. W efekcie ma się przyczynić do poprawy bezpieczeństwa granic zewnętrznych Polski i Unii Europejskiej.