Obwodnica Warszawy gotowa w ponad połowie. Wiemy, kiedy zbudują resztę

Marcin Kaczmarczyk
Z planowanych 83 km warszawskiej ekspresowej obwodnicy zbudowano 43 km. W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o postępie prac przy budowie pozostałych części ważnej drogi.

Najpierw zbudowano północną część warszawskiego ringu. GDDKiA przypomina w piątkowym komunikacie, że północny odcinek obwodnicy Warszawy (droga ekspresowa S8) pomiędzy węzłami Konotopa i Marki pełni rolę trasy wylotowej w kierunku północno-wschodnim (kierunek Białystok) oraz zachodnim (kierunek Łódź, Wrocław). Na początku 2011 r. zakończono budowę odcinka węzeł Konotopa – węzeł Prymasa Tysiąclecia (al. Obrońców Grodna). W latach 2009 - 2012 przebudowano do standardu drogi ekspresowej odcinek węzeł Modlińska – węzeł Marki. A we wrześniu 2015 r. oddano do ruchu przebudowany fragment węzeł Prymasa Tysiąclecia – węzeł Modlińska (Trasa AK) wraz z mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego.

Potem powstała znaczna część (17 km). Odcinek węzeł Konotopa – węzeł Puławska wraz z drogą ekspresową S79 (węzeł Marynarska – węzeł Warszawa Lotnisko) został oddany do ruchu we wrześniu 2013 r., co nie tylko już ułatwia znacząco wjazd do stolicy od południa, ale również usprawnia ruch pomiędzy dzielnicami co pozwala na szybszą podróż w kierunku Ursynowa i Mokotowa, dzięki czemu kierowcy zyskują nawet pół godziny.

Fragment ma południu powstanie do sierpnia 2020 roku

GDDKiA informuje, że na kolejnym odcinku południowej części obwodnicy (węzeł Puławska – węzeł Lubelska) o długości 18,5 km rozpoczęły się pierwsze prace budowlane, natomiast na etapie przetargu jest kawałek tej drogi na północ od węzła Lubelska do węzła Zakręt.

Tutaj powstaną m.in. ponad 2-kilometrowy tunel pod Ursynowem oraz most na Wiśle. Termin zakończenia prac to sierpień 2020 r.

Na wschodnią część warszawskiego ringu będziemy musieli poczekać najdłużej. Ten odcinek z drogą ekspresową S8 połączy się na węźle Marki, a z S2 i A2 – na węźle Lubelska. Obecnie w budowie jest fragment od węzła Marki do węzła Drewnica, w przetargu jest węzeł Zakręt – węzeł Lubelska oraz węzeł Lubelska. - W przypadku odcinka węzeł Drewnica – węzeł Zakręt obecnie oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej. Jego oddanie do ruchu planowane jest w 2023 r. – czytamy w komunikacie drogowców.

Dodatkowe drogi wylotowe

Uzupełnieniem ekspresowej obwodnicy Warszawy są istniejące, bądź będące w przygotowaniu następujące trasy wylotowe:

- S8 węzeł Salomea –węzeł Opacz – węzeł Paszków wraz z łącznikiem do drogi krajowej nr 7 w Sękocinie – odcinek oddany do ruchu we wrześniu 2015 r.

- S8 węzeł Marki – węzeł Radzymin Południe – odcinek w realizacji. Zakończenie robót przewidziane jest tutaj w trzecim kwartale 2017 r.

- S7 węzeł Warszawa Lotnisko – Grójec – odcinek jest w trakcie postępowania przetargowego (II etap). Oddanie do ruchu planowane jest w kwietniu 2021 r.

- S7 Warszawa – Czosnów – odcinek w przygotowaniu. Obecnie GDDKiA oczekuje na wydanie decyzji środowiskowej dla przyszłej trasy, której zakończenie budowy planowane jest w 2024 r.

A2 węzeł Lubelska – początek autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego – fragment w II etapie postępowania przetargowego. Zakończenie budowy planowane jest w czerwcu 2020 r.

Kliknij, aby powiększyć mapę