Wiemy już, o co Biedronka pokłóciła się ze znanym polskim producentem słodyczy

Daniel Maikowski
To rosnące ceny surowców, które przełożyły się na podwyżki cen słodyczy, były prawdopodobnie główną przyczyną tarć pomiędzy firmą Wawel, a jej największym klientem - siecią Biedronka.

Wawel opublikował wyniki za 2016 rok. W tym czasie polski producent słodyczy zarobił na czysto 85,1 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 92,9 mln zł. Słabiej wypadł też zysk operacyjny, który wyniósł 98,7 mln zł (w porównaniu z 107,8 mln zł osiągniętymi w 2015 r). Te wyniki nie spodobały się zbytnio inwestorom. W piątek rano akcje Wawelu na warszawskim parkiecie traciły niemal 5 procent.

O przyczynach słabszych wyników w liście do akcjonariuszy napisał prezes Wawelu Dariusz Orłowski. Przy okazji - być może nieświadomie - zdradził on również kulisy konfliktu ze największym klientem Wawelu - siecią dyskontów Biedronka.

Największym wyzwaniem były rosnące dynamicznie ceny surowców. Konieczne w związku z powyższym podwyżki cen, które często prowadziły do perturbacji w kontaktach z naszymi największymi klientami, ograniczały zasięg działalności promocyjnej

- podkreślił Dariusz Orłowski

Przypomnijmy, że na początku stycznia br. akcje Wawelu potaniały o ponad 10 proc. po tym, jak spółka poinformowała, że spodziewa się spadku sprzedaży, gdyż może nastąpić ograniczenie lub przerwanie współpracy z "kluczowym partnerem handlowym".

Z wypowiedzi prezesa Wawelu wynika, że to rosnące ceny surowców, a co za tym idzie wyższe cen słodyczy okazały się prawdopodobnie "kością niezgody" pomiędzy polskim producentem słodyczy, a spółką Jeronimo Martins Polska, właścicielem sieci Biedronka.

Dlaczego Biedronka jest dla Wawelu tak istotnym klientem? W 2016 r. portugalska sieć odpowiadała aż za 24,4 proc. przychodów ze sprzedaży osiągniętych przez Wawel. Brak porozumienia z Jeronimo Martins Polska oznaczałby więc, że polski producent słodyczy straciłby odbiorcę, który zapewnia mu około 155 mln zł przychodu. 

Wawel - struktura przychodów ze sprzedażyWawel - struktura przychodów ze sprzedaży Źródło: Wawel

Trudny partner

Dziś wiemy już, że najczarniejszy scenariusz się nie sprawdzi i Biedronka nadal będzie sprzedawać słodycze Wawelu w swoich sklepach. Współpraca pomiędzy obydwoma podmiotami ma być jednak kontynuowana w ograniczonym zakresie, w związku z czym Wawel jest przygotowany na dalszy spadek sprzedaży. Jak duży?

Wawel - czynniki ryzyka i zagrożeniaWawel - czynniki ryzyka i zagrożenia Źródło: Wawel

"W chwili obecnej trudno jest precyzyjnie określić skalę zmniejszenia sprzedaży w 2017 roku" - czytamy w raporcie finansowym spółki.

Jednocześnie Wawel nie ukrywa, że zamierza skupić się na dywersyfikacji źródeł przychodów, w tym na zwiększeniu sprzedaży swoich produktów za granicę.

Należy podkreślić systematycznie rosnący eksport, który będzie najważniejszym wyzwaniem dla Spółki w najbliższym okresie.

- napisał prezes Dariusz Orłowski w liście do akcjonariuszy.

Więcej o: