Polska Amica przejmuje francuską firmę. Inwestycja za prawie 4 mln euro

Amica dokupiła 60,7 proc. udziałów w spółce Sideme, łącznie wydając na to 3,82 mln euro. Wcześniej miała już 39,39 proc. Tym samym stała się właścicielem wszystkich akcji francuskiej firmy.

Amica Wronki to znany polski producent sprzętu AGD. Z francuskim dystrybutorem Sideme (Societe Industrielle D'equipement Moderne Sideme) współpracuje już od czterech lat. Sideme od 2013 roku jest odpowiedzialna za budowanie sprzedaży produktów Amiki na rynku francuskim.

Jak podkreśla Amica w giełdowym raporcie, Sideme dostarcza towary do największych sieci sklepów handlujących elektroniką i AGD we Francji, jak ElectroDepot, CD Discount, Darty czy Conforama. Ma też markę własną – Curtiss. Sideme sprzedaje najwięcej lodówek – w ubiegłym roku ponad 200 tys., a także zmywarek (100 tys.) i sprzętu grzejnego, czyli kuchni, płyt i piekarników (70 tys.). Od niedawna działa też na rynku chłodziarek do wina. To nie pierwsze zagraniczne zakupy Amiki. W 2015 r. przejęła brytyjską spółkę CDA, a w 2001 r. duńską markę Gram.

Czytaj też: Polska spółka właścicielem francuskich restauracji KFC. AmRest podbija kolejny europejski rynek

Amica to największy producent dużego AGD w Polsce. Najmocniejsza jest w sprzedaży sprzętu grzejnego – w raporcie za 2016 rok spółka podawała, że w tym segmencie jej udział na polskim rynku to 32 proc. (ilościowo). Najmocniej w Polsce rośnie sprzedaż zmywarek (o 17 proc.), płyt grzejnych i lodówek (po 9 proc.). Spadła za to sprzedaż tradycyjnych wolnostojących kuchni i pralek.

Ale Polska daje mniej niż jedną trzecią przychodów Amiki. Firma celuje w rozwój za granicą – około 70 proc. przychodów pochodzi z rynków zagranicznych, głównie z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, a także ze wschodu Europy (Rosja i Ukraina).

Ogółem przychody ze sprzedaży w ubiegłym roku wzrosły w Amice o 18 proc., do 2,47 mld zł. Zysk netto sięgnął 112,52 mln zł i był o 16 proc. wyższy niż rok wcześniej. Były to najlepsze wyniki finansowe w historii spółki. W opublikowanej właśnie aktualizacji strategii Amica zakłada dalszy wzrost przychodów – w 2018 roku do 3,2 mld zł (to nieco mniej, niż zakładane wcześniej 3,4 mld), a w 2023 do 5 mld zł.

+++

Zobacz też, jakie wyzwania stoją przed tymi, którzy chcą prowadzić biznes w Polsce. O swoich doświadczeniach opowiadają m.in. prof. Andrzej Blikle i projektantka mody Joanna Klimas: