Amica Wronki to znany polski producent sprzętu AGD. Z francuskim dystrybutorem Sideme (Societe Industrielle D'equipement Moderne Sideme) współpracuje już od czterech lat. Sideme od 2013 roku jest odpowiedzialna za budowanie sprzedaży produktów Amiki na rynku francuskim.
Jak podkreśla Amica w giełdowym raporcie, Sideme dostarcza towary do największych sieci sklepów handlujących elektroniką i AGD we Francji, jak ElectroDepot, CD Discount, Darty czy Conforama. Ma też markę własną – Curtiss. Sideme sprzedaje najwięcej lodówek – w ubiegłym roku ponad 200 tys., a także zmywarek (100 tys.) i sprzętu grzejnego, czyli kuchni, płyt i piekarników (70 tys.). Od niedawna działa też na rynku chłodziarek do wina. To nie pierwsze zagraniczne zakupy Amiki. W 2015 r. przejęła brytyjską spółkę CDA, a w 2001 r. duńską markę Gram.
Amica to największy producent dużego AGD w Polsce. Najmocniejsza jest w sprzedaży sprzętu grzejnego – w raporcie za 2016 rok spółka podawała, że w tym segmencie jej udział na polskim rynku to 32 proc. (ilościowo). Najmocniej w Polsce rośnie sprzedaż zmywarek (o 17 proc.), płyt grzejnych i lodówek (po 9 proc.). Spadła za to sprzedaż tradycyjnych wolnostojących kuchni i pralek.
Ale Polska daje mniej niż jedną trzecią przychodów Amiki. Firma celuje w rozwój za granicą – około 70 proc. przychodów pochodzi z rynków zagranicznych, głównie z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, a także ze wschodu Europy (Rosja i Ukraina).
Ogółem przychody ze sprzedaży w ubiegłym roku wzrosły w Amice o 18 proc., do 2,47 mld zł. Zysk netto sięgnął 112,52 mln zł i był o 16 proc. wyższy niż rok wcześniej. Były to najlepsze wyniki finansowe w historii spółki. W opublikowanej właśnie aktualizacji strategii Amica zakłada dalszy wzrost przychodów – w 2018 roku do 3,2 mld zł (to nieco mniej, niż zakładane wcześniej 3,4 mld), a w 2023 do 5 mld zł.
+++
Zobacz też, jakie wyzwania stoją przed tymi, którzy chcą prowadzić biznes w Polsce. O swoich doświadczeniach opowiadają m.in. prof. Andrzej Blikle i projektantka mody Joanna Klimas: