Prace na linii Chabówka – Zakopane obejmą m.in. wymianę ponad 44 km torów, przebudowę 18 mostów i 5 wiaduktów kolejowych czy modernizację 62 przejazdów kolejowo-drogowych.
W samej Chabówce powstanie nowy, dodatkowy przystanek, a także łącznica, dzięki której pociągi nie będą już zmuszone zmieniać kierunku jazdy. Ponadto przebudowane zostaną perony na 12 stacjach i przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Raba Wyżna, Sieniawa, Pyzówka, Lasek, Nowy Targ, Szaflary, Szaflary Wieś, Biały Dunajec, Poronin, Zakopane.
Według planów PKP PLK, umowa z wykonawcą inwestycji miałaby zostać podpisana jeszcze w tym roku. Prace miałyby zakończyć się w 2021 r.
Inwestycja na odcinku Chabówka – Zakopane (to linia kolejowa nr 99) to część większego projektu „ Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 , 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Wartość całego projektu to 950 mln zł.
Jak informuje PKP PLK, w styczniu ogłoszono przetarg za ponad 230 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku linii nr 97 Skawina - Sucha Beskidzka oraz na zaprojektowanie robót dla budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Już w połowie roku, dzięki nowej łącznicy w Suchej Beskidzkiej, czas przejazdu pociągów na linii Kraków - Zakopane skróci się o kwadrans. Pod koniec 2017 r., po zakończeniu budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki, podróżni dzięki ominięciu stacji Kraków Płaszów przy wyjeździe z miasta będą oszczędzać kolejne 15 minut.
Wszystkie rozwiązania łącznie mają docelowo skrócić podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego o ok. 1 godz. i 15 minut. Dziś trwa ona ok. 3,5 godz.
+++
Zobacz też, z jakimi wyzwaniami muszą się liczyć prowadzący własny biznes w Polsce: