Zakaz dotyczy umieszczania reklam czy innych informacji m.in. na szybach okien i drzwiach zewnętrznych pociągów pasażerskich. Chodzi oczywiście m.in. o folie reklamowe, którymi obklejone są czasem całe wagony.
. fr. rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa
Rozporządzenie w tej sprawie podjął Minister Infrastruktury i Budownictwa. Zmiana nie jest podyktowana wyłącznie troską o komfort pasażerów, choć Urząd Transportu Drogowego zwracał już swego czasu uwagę PKP Intercity na skargi pasażerów, iż siatki reklamowe w oknach całkowicie uniemożliwiają śledzenie trasy pociągu, a obniżony standard podróży nie jest uwzględniony w cenie biletu.
W zakazie reklam (i innych informacji) na oknach pociągów chodzi również, a właściwie przede wszystkim, o bezpieczeństwo. O wprowadzenie regulacji w tej sprawie od dwóch lat wnioskował Urząd Transportu Kolejowego, a wsparła go Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej. Argumentowali oni, że podczas akcji ratunkowych folia z reklamami może utrudniać strażakom rozbicie szyb i dotarcie do poszkodowanych, a także rozpoznanie, czy w wagonach nadal znajdują się pasażerowie.
Rozporządzenie zacznie obowiązywać od 11 czerwca br.