Most będzie miał długość ok. 1,5 km. W obu kierunkach kierowcy będą mieć do dyspozycji po cztery pasy ruchu. Projekt całej inwestycji zakłada także przebudowę przejazdu kolejowego i istniejących dróg publicznych.
Most Południowy będzie fragmentem 6,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 (tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy) między węzłami Wał Miedzeszyński i Przyczółkowa.
Fragment między węzłami Wał Miedzeszyński i Przyczółkowa to jeden z trzech odcinków całej, ok.19-kilometrowej inwestycji pomiędzy węzłami Lubelska i Puławska. Poza mostem przez Wisłę zakłada ona także m.in. wydrążenie tunelu pod Ursynowem i budowę estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.
Południowa Obwodnica Warszawy umożliwi połączenie dróg krajowych w kierunku Terespola, Lublina, Krakowa czy Wrocławia. To także połączenie Trasy Armii Krajowej z węzłem A2 Konotopa do Gdańska i Białegostoku.
Kontrakty zostały zawarte w grudniu 2015 r. a ich zakończenie przewidziane zostało w sierpniu 2020 r.
Decyzja wojewody zezwalająca na budowę nowego mostu ma rygor natychmiastowej wykonalności. Budowa ma zacząć się już w przeciągu najbliższych tygodni. Wtedy rozpoczną się prace przygotowawcze, m.in. wycinka drzew czy wykonanie tymczasowych dróg dojazdowych.
Inwestorem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawcą na odcinku z mostem przez Wisłę jest turecka spółka Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut Oddział w Polsce oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Wartość umowy na całym 6,5-kilometrowym odcinku od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński ma kosztować ok. 616 mln zł netto (blisko 758 mln zł brutto).