Wielka inwestycja PKP PLK. Mieszkańcy Lublina szybciej dojadą do Warszawy. Ale najpierw będą utrudnienia

Podróż pociągiem z Lublina do Warszawy ma trwać zaledwie 90 minut. Umożliwi to modernizacja łączącej te miasta trasy kolejowej numer 7. Podpisano umowy o łącznej wartości prawie 1,7 mld zł. Prace ruszą już w czerwcu.

Modernizacja obejmie 150 km trasy z Lublina do Otwocka. Po jej zakończeniu tory i sieć trakcyjna mają zostać przystosowane do prędkości 160 km/h. Dzięki temu najszybsze pociągi dojadą do Warszawy w 1,5 godziny.

Prace obejmą też:

- budowę drugiego toru między Otwockiem a Pilawą,

- modernizację 17 wiaduktów i 31 mostów,

- budowę dwój nowych tuneli drogowych,

- wyposażenie 68 przejazdów w dodatkowe urządzenia i rogatki,

- wymianę 383 rozjazdów i urządzeń sterowania,

- stworzenie trzech lokalnych centrów sterowania (w Pilawie, Dęblinie i Lublinie).

Umowy za prawie 1,7 mld zł

Modernizację trasy podzielono na trzy odcinki: Pilawa - Dęblin, Dęblin - Lublin i Pilawa - Dęblin. Na dwa odcinki podpisano już umowy. Pierwszy za 735 mln zł wykona konsorcjum półek Mostostal Kraków S.A., PKP Energetyka S.A. i Schweerbau GmbH & Co. Kg Bauunternehmen. Drugi - konsorcjum firm Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. Z o.o., Construzioni Linee Ferroviarie S.p.A. i "Zhol zhondeushi Company" LLP - wartość modernizacji tego odcinka to 930,5 mln zł.

Umowa na ostatni odcinek, o wartości prawie 480 mln zł, ma być podpisana w najbliższych dniach.

Największy taki projekt

Modernizacja rozpoczyna największy projekt zapisany w Krajowym Programie Kolejowym - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Prace na odcinku Otwock - Lublin to pierwszy etap tej inwestycji. Resort infrastruktury w komunikacie podaje, że nie tylko skróci to czas połączeń, ale także, że "będzie można uruchomić większą liczbę połączeń lokalnych i regionalnych", co byłoby dodatkową korzyścią dla mieszkańców.

- Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale cały region. Zwiększy się jego atrakcyjność, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów – zaznacza wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Wygoda i szybkość za kilka lat, najpierw utrudnienia

Najpierw jednak podróżnych czeka wiele miesięcy utrudnień. Już niedługo, od połowy czerwca do grudnia 2018 roku, pociągi z Warszawy będą jeździć objazdem przez  Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków i przez Siedlce i Mińsk Mazowiecki. Czas podróży najszybszymi pociągami będzie wynosić 2 godz. 48 minut. Według aktualnego rozkładu jazdy pociągi pokonują tę trasę w 2 godz. 10 min. - 2 godz. 22 min. Czyli remont oznacza wydłużenie podróży o około pół godziny.

Na odcinkach Lublin – Nałęczów, Lublin – Dęblin, Dęblin – Łuków, Puławy Miasto – Łuków oraz Garwolin – Lublin pasażerowie pojadą komunikacją zastępczą - autobusami.

W związku z remontem, PKP Intercity obniża ceny biletów na trasie Warszawa - Lublin. Jak podaje PKP PKL można dostać rabat w wysokości od kilku do kilkudziesięciu procent, nawet do 10 zł. O czerwcowych zmianach rozkładu jazdy więcej można przeczytać tutaj.

W 2019 roku, prace zostaną przeniesione na odcinek Pilawa - Otwock.

Zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku został przyjęty przez rząd pod koniec ubiegłego roku. Koszty realizacji całości mają wynieść około 66,4 mld zł.

Więcej o: