Polskie marki wódki podbijają świat i prestiżowe rankingi. Znakomite wyniki sprzedaży

Według dorocznego rankingu Drinks International Żubrówka jest jedną z czterech najlepiej sprzedających się marek wódki na świecie. Krupnik zajmuje niewiele niższe, siódme miejsce.

Magazyn Drinks International co roku publikuje listę marek alkoholowych o sprzedaży powyżej 1 mln 9-litrowych skrzynek. W zestawieniu „Klubu milionerów” za 2016 r. znalazło się 157 marek, w tym 9 z Polski. Do pierwszej dziesiątki trafiły Żubrówka i Krupnik. Natomiast Soplica okazała się piątą najszybciej rosnącą marką.

Najlepiej sprzedającą się wódką świata w 2016 r. został brytyjski Smirnoff produkcji Diageo, osiągając sprzedaż 25,5 mln skrzynek (-1 proc. w stosunku do 2015 r.). Na podium trafiły także francuski Absolut od Pernod Ricard (11 mln skrzynek, +0 proc.) i ukraińska Chortyca od Global Spirits (7,5 mln, wzrost o 3 proc.). Żubrówka osiągnęła sprzedaż 7,1 mln skrzynek (wzrost o 15 proc.), a Krupnik 4,4 mln (+10 proc.).

Spośród milionerów największy wzrost sprzedaży w porównaniu do 2015 r. osiągnęły wódka Carska rosyjskiego koncernu Ladoga (+51 proc. do poziomu 1 mln skrzynek) i Gosudarew Zakaz i Miagkow od JSC Synergy (odpowiednio +31 i +25 proc.). Soplica (czwartym miejsce) podniosła poziom sprzedaży o 23 proc., Żubrówka (na szóstym) o 15 proc., Żytniówka (na siódmym) o 13 proc., a Krupnik (na ósmym) o 10 proc.

Spośród wyżej wymienionych marek Żubrówka, Soplica i Żytniówka produkowane są przez koncern CEDC. Producent ma swoją siedzibę z Stanach Zjednoczonych i należy do rosyjskiej spółki Roust Trading. Oferuje także takie marki Bols i Platinum, a poza polską m.in. Green Mark i Parliament w Rosji czy Royal Vodka na Węgrzech.

– Sukces Żubrówki odzwierciedla pozycję tej marki w Polsce, ale wciąż widzimy ogromny potencjał rozwoju zagranicą, na ponad 40 rynkach, na których jest ona oferowana. Podobnie ma się rzecz z marką Soplica, w przypadku której w ostatnich latach podwoiliśmy liczbę rynków zagranicznych, na których chcemy rozwijać ten wyjątkowy, odwołujący się do tradycji polskich nalewek produkt – komentuje dla Wiadomości Handlowych Alicja Jelec, dyrektor marketingu Wódek CEDC.