Startują przetargi na ostatnie odcinki A1. Zbudują też zachodnią obwodnicę Łodzi

W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Austostrad (GDDKiA) poinformowała o ogłoszeniu przetargów na budowę ostatnich odcinków autostrady A1 i zachodniej obwodnicy Łodzi. Całą autostradą A1 od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach przejedziemy w 2021 roku.

Nowe, brakującej teraz, fragmenty autostrady A1 powstaną na terenie województw: łódzkiego i śląskiego. Na Śląsku będzie to odcinek od węzła Rząsawa do granicy województwa łódzkiego ze śląskim. Natomiast na terenie województwa łódzkiego będą to cztery odcinki – węzeł Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Południe, Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk, Kamieńsk –Radomsko oraz Radomsko – granica województw śląskiego. Odcinki będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”, a ich budowa zakończy się do 2021 r. 

Na Śląsku betonowa nawierzchnia

Na Śląsku przyszły wykonawca, wyłoniony w przetargu publicznym, będzie miał za zadanie, wykonać niezbędną dokumentację techniczną i projektową, uzyskać decyzje dla budowy oraz użytkowania autostrady oraz wybudować autostradę o długości 16,9 km w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1.

Przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu.

W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

W województwie łódzkim ponad 60 km nowej autostrady

Na terenie województwa łódzkiego natomiast przyszły wykonawca lub wykonawcy zbudują cztery odcinki autostrady A1 o łącznej długości 63,8 km.

Są to ostatnie brakujące fragmenty A1 na terenie województwa łódzkiego. Po ich ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167, 3 km.

Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie.

Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną naturalnie wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne: w Kamieńsku A1/dw484 i w Radomsku A1/dk42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu.

Zachodnia obwodnica Łodzi

GDDKiA poinformowała też o nowych przetargach na budowę pozostałych dwóch odcinków drogi ekspresowej S14 na terenie województwa łódzkiego. Ich łączna długość wyniesie 28,5 km.

- Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S14 jest niesłychanie ważna zarówno z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, jak i dla całego transportu krajowego – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Pozwoli „domknąć” autostradowy „ring” wokół aglomeracji łódzkiej, co zdecydowanie  poprawi warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także radykalnie skróci czas przejazdu przez centrum kraju.

Zepchnął motocyklistę z drogi, skazali go na 15 lat za usiłowanie zabójstwa

Więcej o: