TVN znów zmienia właściciela. Polska stacja znajdzie się w portfelu koncernu Discovery Communications

Rafał Hirsch
Discovery Communications przejmuje dotychczasowego właściela TVN - spółkę Scripps Networks Interactive. Zapłaci za nią 14,6 mld USD, czyli równowartość 53 miliardów złotych. Transakcja ma być sfinalizowana na początku 2018 roku.

TVN zmieniła właściciela drugi raz w ciągu nieco ponad dwóch lat. W 2015 pakiet kontrolny w TVN za 854 mln euro kupił od polskiej spółki ITI amerykański koncern Scripps Network. Teraz cały Scripps, a tym samym także TVN, przejdzie pod kontrolę grupy Discovery. 

Discovery kupi akcje Scripps za 90 dolarów za sztukę, czyli tylko o 3,6 procent powyżej ceny giełdowej. Ale akcje Scripps drożały już wcześniej – odkąd w połowie lipca podano do wiadomości, że trwają rozmowy z Discovery, poszły w górę o blisko 30 procent. Przez pewien czas Discovery walczyło o Scripps z koncernem Viacom (właścicielem MTV) i ostatecznie zwyciężyło. 

Scripps Network to nadawca między innymi Travel Channel, Food Network, oraz lifestyle’owego kanału HGTV o wnętrzarstwie i ogrodach. W 2016 roku jego zysk sięgnął 673 mln dolarów przy przychodach równych 3,4 mld dolarów. 

Discovery jest nieco większym biznesem od Scripps - w ubiegłym roku miało 6,5 mld USD przychodów i 1,2 mld USD zysku. 

Grupa Discovery po przejęciu Scripps będzie właścielem m.in. Discovery Channel, Eurosportu, TLC, Animal Planet, Travel Channel, HGTV no i oczywiście TVN. 

Transakcja ma zostać sfinalizować na początku 2018 roku. Po jej zakończeniu dotychczasowi właściciele Scripps Network będą posiadać około 20 procent akcji Discovery, a Kenneth Lowe – prezes Scripps Networks wejdzie do Rady Dyrektorów grupy Discovery. 

Biznesowy sens połączenia to uzyskanie lepszej pozycji przetargowej w rozmowach z sieciami kablowymi. Zdaniem analityków w USA Discovery razem ze Scripps będą dysponować na tyle dużą i zróżnicowaną liczbą kanałów telewizyjnych, że będą mogły stworzyć z nich osobny pakiet, który kablówki będą mogły oferować klientom za dodatkowe pieniądze (model ten stosuje w Polsce np. Canal Plus).

Dodatkowo Discovery chce rozwijać model płatnego dostępu do swoich kanałów, także w internecie. Dzięki szerszej ofercie kanałów rosną szanse na sukces i przeciwstawienie się konkurencji w postaci np. Amazona. 

Ale w komunikacie Discovery mowa jest też o wzmocnieniu pozycji na rynkach międzynarodowych i w tym kontekście obok rynku brytyjskiego wymieniona jest też Polska z bardzo silną marką TVN.

Discovery na polskim rynku posiada już mniejszościowy udział 49 procent akcji w kanale telewizyjnym Metro TV, uruchomionym w grudniu 2016 roku przez Agorę - właściciela serwisu Next.gazeta.pl.

Jest już serial transmitowany przez Facebook Live - czy taka będzie przyszłość telewizji?

Więcej o: