Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk w rozmowie z dziennikarzem Radia Kraków opowiadał między innymi o tym, jak wygląda realizacja inwestycji na S7 na południe od Warszawy. A wygląda różnie, bo część tej trasy jest ukończona i przejezdna, ale poprzecinana fragmentami wciąż w budowie i tymi, które dopiero czekają na realizację.
W tym momencie od strony Warszawy w kierunku Krakowa wygląda to tak:
- Na budowę wylotówki z Warszawy (węzeł Lotnisko) do Grójca Właśnie podpisano właśnie (w ubiegłym tygodniu) umowę. Prawie 30-kilometrowy odcinek ma być gotowy na wiosnę 2021 roku, ale prace na nim nie ruszą prawdopodobnie jeszcze przez ponad rok - to początkowy etap inwestycji, najpierw konieczne jest jej zaprojektowanie i zebranie zezwoleń.
- Dalej od Grójca do Jedlińsk można przejechać ukończoną już drogą (wraz z obwodnicami Grójca i Białobrzegów).
- W budowie jest obwodnica Radomia (ponad 24 km), która ma być gotowa w przyszłym roku.
- Od Radomia pojedziemy już trasą do Skarżyska-Kamiennej.
- Dalej funkcjonuje odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna (22 km) i dalej do Chęcin.
- Odcinki od Chęcin do Jędrzejowa (prawie 21 km) i dalej od Jędrzejowa do granicy województwa (20 km) są w realizacji. Ich ukończenie planowane było na ten rok, choć wygląda na to, że ten drugi odcinek ma opóźnienie.
Świętokrzyski odcinek S7 w budowie minister Adamczyk dziś osobiście odwiedził.
- Ostatni fragment od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa (około 56 km) to odcinek, o którym mówił minister. Nie jest w budowie, nie ma też podpisanej umowy z wykonawcą. Jak mówi Andrzej Adamczyk, ma do tego dojść jeszcze w tym roku.
Zobacz też: Komisja Europejska: Autostrada Wielkopolska musi zwrócić Polsce 895 mln zł plus odsetki
Tak wygląda stan realizacji S7 na najnowszej mapie udostępnianej przez GDDKiA (kolor czarny to odcinki oddane do eksploatacji, czerwony w budowie, a zielony w procedurze przetargowej):
Stan budowy drogi S7 / Źródło: GDDKiA
Problemy z tym fragmentem S7 związane są z problemami z pozwoleniem na budowę z powodu protestu mieszkańców Poradowa. W końcu, wiosną tego roku, udało się uzyskać decyzję środowiskową.
- Podjąłem decyzję z inżynierami i GDDKIA w Małopolsce, że wyłączamy Poradów. Mamy decyzję na pozostałe odcinki. Przetarg zostanie rozstrzygnięty we wrześniu bądź październiku, potem podpisujemy umowy. W tym roku chcę to zrobić - zapowiedział w Radiu Kraków minister Adamczyk.
Od rozstrzygnięcia przetargu do oddania drogi do użytku minie jeszcze kilka lat. Raczej mało prawdopodobne, byśmy całą „siódemką” z Warszawy do Krakowa mogli przejechać szybciej niż w 2021 roku.
+++