Polskie stocznie wybudowały poza tym w 2016 roku 37 kadłubów lub statków częściowo wyposażonych – wynika z danych związku pracodawców Forum Okrętowe, opracowanych przy współudziale serwisu PortalMorski.pl. Centrum Techniki Okrętowej szacuje z kolei, że wyremontowały lub przebudowały około 560 jednostek.
Firmy sektora, w tym stocznie budujące nowe jednostki, stocznie remontowe oraz dostawców wyposażenia i usług, osiągnęły w 2016 roku przychody w wysokości 10,6 mld zł.
Oczywiście krajowym stoczniom daleko do czasów świetności. Roczna produkcja statków w pełni wyposażonych to po 2009 roku w jednostkach tonażu zaledwie jedna dwudziesta poziomu produkcji z lat 1996-2006. Nieco lepiej jednak wypadamy pod względem wartości budowanych statków, a także liczby remontowanych jednostek.
Na koniec ubiegłego roku w portfelu zamówień polskich stoczni znajdowało się 21 w pełni wyposażonych statków oraz co najmniej 53 częściowo wyposażone statki lub kadłuby.
Gorzej było ze zdobywaniem nowych zamówień. Jak podaje PortalMorski.pl, to głównie efekt załamania się rynku offshore.
Według bazy danych statków i zamówień stoczniowych IHS Sea-Web, w 2016 roku polskim stoczniom udało się uzyskać zamówienia na zaledwie cztery nieduże, w pełni wyposażone statki. W I półroczu 2017 zdobyto zamówienia na trzy jednostki.
Zdecydowanie lepiej prezentują się nowe zamówienia na kadłuby i jednostki częściowo wyposażone. W całym roku ubiegłym i połowie obecnego polskie stocznie podpisały aż 39 kontraktów.
Czytaj też: Strategiczna inwestycja na polskim wybrzeżu. Szybki skok Gdyni do czołówki portów
W 2009 roku zamknięto duże stocznie produkcyjne w Gdyni i Szczecinie. Na ich terenie powstają dziś różnego rodzaju konstrukcje stalowe, nie tylko dla sektora morskiego, a także wyposażenie okrętowe i offshore. Buduje się tam też częściowo wyposażone statki oraz kadłuby oraz sekcje i bloki dla stoczni zagranicznych.
Relatywnie lepiej wygląda sytuacja na terenie byłej Stoczni Gdynia, gdzie funkcjonuje mniej podmiotów, są za to większe, mają też lepiej uregulowany status własności majątku produkcyjnego.
***