Tegoroczny wynik jest wyższy od tych z ubiegłych lat, gdy nie przekraczał 1,6 mln osób w dwa wakacyjne miesiące. także cały 2017 r. jest lepszy od poprzednich. Od stycznia br. do Tatrzańskiego Parku Narodowego weszło już ponad 2 mln 870 tys. turystów. To więcej niż w 2016 r. o ponad 120 tys. osób, i o ok. 380 tys. osób więcej niż w 2015 r. o tej porze.
Tatrzański Park Narodowy liczbę wejść w góry szacuje m.in. na podstawie sprzedaży biletów. Tych np. w całym 2016 r. sprzedano ponad 2,5 mln. Do tego dochodzą jednak m.in. opłaty pobierane przez PKL przy okazji sprzedaży biletu do kolejki linowej na Kasprowy Wierch, bilety sprzedawane przez Wspólnotę 8 Uprawnionych Wsi w Witowie (wejście do Doliny Chochołowskiej i Lejowej) czy inne doszacowania, jak np. wejścia osób zwolnionych z opłat (np. posiadaczy Karty Dużej Rodziny czy mieszkańców gmin położonych w granicach parku narodowego i sąsiadujących z nimi), wejścia poza okresami funkcjonowania punktów sprzedaży czy wejścia w miejscach gdzie nie ma punktów sprzedaży. Łącznie TPN szacuje, że w 2016 r. TPN odwiedziło blisko 3,7 mln osób.
Jak informuje Bogusława Chlipała z Tatrzańskiego Parku Narodowego, w lipcu br. TPN odwiedziło prawie 780 tys., a w sierpniu ponad 860 tys. osób. Najwięcej wejść do parku narodowego odnotowano 14 sierpnia (39 tys. turystów), czyli w poniedziałek w środku „długiego weekendu”. Co ciekawe, innym dniem z bardzo wysoką frekwencją była np. środa 26 lipca. Jak tłumaczy Chlipała, takie kumulacje zdarzają się w pogodne dni po kilkudniowych okresach niepogody.
Najpopularniejszym celem tatrzańskich wycieczek jest niezmiennie Morskie Oko. Tylko w te wakacje odwiedziło je ok. 450 tys. osób. Inne najczęściej odwiedzane miejsca to np. Kasprowy Wierch, Łysa Polana, Dolina Jaworzynki czy Dolina Kościeliska.
Bilet normalny do TPN kosztuje 5 zł, ulgowy 2,50 zł. Dla turystów chcących intensywniej eksplorować Tatry, przewidziano bilety 7-dniowe (normalny w cenie 25 zł, ulgowy - 12,50 zł).
W ostatnich latach wpływy z opłat za wstęp do Tatrzańskiego Parku Narodowego rosły. W 2010 roku Park pozyskiwał ze sprzedaży biletów 5,8 mln zł, w 2014 roku było to już 7,3 mln zł. Ustawowo, 15 proc. wpływów z biletów wspiera działalność ratowniczą Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Dzięki temu wezwanie TOPR do potrzebującego turysty jest bezpłatne.
***