Nowy odcinek S7 wreszcie otwarty. Cała trasa z Warszawy do Krakowa ma być gotowa do 2021 roku

W sobotę do użytku został oddany nowy fragment drogi ekspresowej S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego. Budowa drogi trwała od 2014 roku, a koszt inwestycji to 428 mln złotych.

Nowy odcinek S7 ma ok. 20 km długości oraz cztery węzły: w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie oraz Wodzisławiu. W  znaczącym stopniu powstał na przebiegu dawnej jednojezdniowej drogi nr 7. Na trasie wybudowano 30 obiektów: mosty, wiadukty, przejścia dla pieszych oraz przejścia dla zwierząt.

To ważny dzień nie tylko dla województwa świętokrzyskiego, ale przede wszystkim dla transportu drogowego w Polsce. Udaje się oddać do użytkowania kolejny odcinek drogi ekspresowej S7, jednej z dwóch najbardziej obciążonych ruchem samochodowym dróg w kraju, jednej z dwóch dróg, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków, szczególnie tych śmiertelnych.

- mówił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, cytowany przez PAP.

Budowa kolejnego fragmentu trasy S7, którego wykonawcą była firma Budimex, rozpoczęła się jeszcze w 2014 roku, a koszt inwestycji sięgnął 428 mln złotych. 

Obecnie trwają pracę nad kolejnym odcinkiem S7 od Chęcin do Jędrzejowa (21 km). Za jego budowę odpowiada konsorcjum firma czele, którego stoi spółka Salini Polska.

Stan budowy drogi S7Stan budowy drogi S7 / Źródło: GDDKiA

Kiedy cała S7 z Warszawy do Krakowa?

Budowa ekspresówki ze stolicy do Krakowa ciągnie się już od wielu lat. Jest jednak szansa, że wizja szybkiego połączenia drogowego między tymi miastami stanie się realna. Jeszcze w tym roku może być podpisana umowa na ostatni odcinek S7: od granicy województw świętokrzyskiego i mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej.

W sobotę minister Adamczyk zapewnił, że "do 2021 roku pojedziemy drogą ekspresową S7 z Warszawy, przez Radom, Kielce, do Krakowa oraz dalej na południe Polski".

W tym momencie od strony Warszawy w kierunku Krakowa wygląda to tak:

- Na budowę wylotówki z Warszawy (węzeł Lotnisko) do Grójca Właśnie podpisano w sierpniu umowę. Prawie 30-kilometrowy odcinek ma być gotowy na wiosnę 2021 roku, ale prace na nim nie ruszą prawdopodobnie jeszcze przez ponad rok - to początkowy etap inwestycji, najpierw konieczne jest jej zaprojektowanie i zebranie zezwoleń.

- Dalej od Grójca do Jedlińsk można przejechać ukończoną już drogą (wraz z obwodnicami Grójca i Białobrzegów).

- W budowie jest obwodnica Radomia (ponad 24 km), która ma być gotowa w przyszłym roku.

- Od Radomia pojedziemy już trasą do Skarżyska-Kamiennej.

- Dalej funkcjonuje odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna (22 km) i dalej do Chęcin.

- Odcinek od Chęcin do Jędrzejowa (prawie 21 km) jest w realizacji. Jego ukończenie planowane jest jeszcze w tym roku, choć w sierpniu minister Adamczyk zapowiedział wezwanie na "solidną rozmowę" właścicieli głównego wykonawcy (Salini Polska).