O międzynarodowej trasie Via Carpia, która ma połączyć Litwę, Polskę, Słowację, Rumunię, Bułgarię i Grecję, mówi się od lat. Projekt nie był jednak realizowany zbyt dynamicznie. W Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) znalazł się dopiero po niedawnej aktualizacji, w lipcu tego roku.
To ważna trasa tranzytowa, spory ruch generują na niej samochody ciężarowe, jadące w kierunku południowej granicy, a obecnie w dużej części ten ruch odbywa się jednopasmówkami. Podpisane właśnie umowy dotyczą fragmentu Kraśnik - Lasy Janowskie. Podzielono go na trzy odcinki:
- węzeł Kraśnik Południe - węzeł Janów Lubelski Północ o długości 18 km, który za prawie 390 mln zł zbuduje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe;
- obwodnicę Janowa Lubelskiego - około 7 km, którą zrealizuje Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł
- oraz odcinek Janów Lubelski Południe - węzeł Lasy Janowskie, długości około 8 km, który zbuduje także konsorcjum firm Strabag, za 183,6 mln zł.
Ekspresówka ma być dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu z opcją poszerzenia w przyszłości o trzeci pas. Ma być gotowa na wiosnę 2021 roku.
Budowa fragmentów S19 źródło: GDDKiA
Ministerstwo infrastruktury zapewnia, że ma już całość środków na budowę Via Carpatia na terenie Polski - około 700 km ma kosztować 30 mld złotych. Pomogą na pewno pieniądze zebrane przez BGK z ostatniej emisji obligacji, o czym pisaliśmy kilka dni temu.
Pomysł na trasę o nazwie Via Carpatia pojawił się w 2006 roku. W naszym kraju trasa ma przebiegać wzdłuż S61, S16 i S19. Część odcinków jest już zbudowana (m.in. obwodnica Międzyrzecza Podlaskiego, Kocka, Lublina i Rzeszowa), część jest w realizacji – w tym na północy fragment Budzisko – Suwałki i obwodnica Suwałk. Inne fragmenty trasy Via Carpatia na terenie województwa podlaskiego (i niewielki kawałek w woj. mazowieckim) jak na razie są na bardzo wstępnym etapie przygotowań.
Na terenie województwa lubelskiego na realizację czekają jeszcze odcinki: Lublin - Kraśnik (42 km, podpisanie umowy planowane jest na luty 2018), granica województwa mazowieckiego - Lubartów (81 km, otwarto oferty na wykonanie koncepcji programowej) i Lubartów - Lublin (24 km, trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej).
W województwie podkarpackim w przetargu są odcinki od granicy z lubelskim do Sokołowa, a dopiero w przygotowaniu skrajny południowy fragment od Rzeszowa do Barwinka.
Zobacz też: Budują drogi, mosty, mieszkania i stadiony. Oto największe firmy budowlane w Polsce
+++