Rosną szanse, że Via Carpatia wreszcie powstanie. Są umowy na trzy odcinki S19

Podpisano umowy na budowę fragmentu drogi ekspresowej S19 na wschodzie Polski. Odcinki o długości 33 km będą kosztować łącznie ponad 720 mln zł. Cała Via Carpatia na terenie naszego kraju to koszt około 30 mld zł.

O międzynarodowej trasie Via Carpia, która ma połączyć Litwę, Polskę, Słowację, Rumunię, Bułgarię i Grecję, mówi się od lat. Projekt nie był jednak realizowany zbyt dynamicznie. W Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) znalazł się dopiero po niedawnej aktualizacji, w lipcu tego roku.

To ważna trasa tranzytowa, spory ruch generują na niej samochody ciężarowe, jadące w kierunku południowej granicy, a obecnie w dużej części ten ruch odbywa się jednopasmówkami. Podpisane właśnie umowy dotyczą fragmentu Kraśnik - Lasy Janowskie. Podzielono go na trzy odcinki:

- węzeł Kraśnik Południe - węzeł Janów Lubelski Północ  o długości 18 km, który za prawie 390 mln zł zbuduje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe;

- obwodnicę Janowa Lubelskiego - około 7 km, którą zrealizuje Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł

- oraz odcinek Janów Lubelski Południe - węzeł Lasy Janowskie, długości około 8 km, który zbuduje także konsorcjum firm Strabag, za 183,6 mln zł.

Ekspresówka ma być dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu z opcją poszerzenia w przyszłości o trzeci pas. Ma być gotowa na wiosnę 2021 roku.

Budowa fragmentów S19Budowa fragmentów S19 źródło: GDDKiA

Ministerstwo infrastruktury zapewnia, że ma już całość środków na budowę Via Carpatia na terenie Polski - około 700 km ma kosztować 30 mld złotych. Pomogą na pewno pieniądze zebrane przez BGK z ostatniej emisji obligacji, o czym pisaliśmy kilka dni temu.

Czytaj więcej na ten temat: Są pieniądze na budowę nowych dróg w ambitnym programie. Inwestorzy rzucili się na polskie obligacje

Pomysł na trasę o nazwie Via Carpatia pojawił się w 2006 roku. W naszym kraju trasa ma przebiegać wzdłuż S61, S16 i S19. Część odcinków jest już zbudowana (m.in. obwodnica Międzyrzecza Podlaskiego, Kocka, Lublina i Rzeszowa), część jest w realizacji – w tym na północy fragment Budzisko – Suwałki i obwodnica Suwałk. Inne fragmenty trasy Via Carpatia na terenie województwa podlaskiego (i niewielki kawałek w woj. mazowieckim) jak na razie są na bardzo wstępnym etapie przygotowań.

Na terenie województwa lubelskiego na realizację czekają jeszcze odcinki: Lublin - Kraśnik (42 km, podpisanie umowy planowane jest na luty 2018), granica województwa mazowieckiego - Lubartów (81 km, otwarto oferty na wykonanie koncepcji programowej) i Lubartów - Lublin (24 km, trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej).

W województwie podkarpackim w przetargu są odcinki od granicy z lubelskim do Sokołowa, a dopiero w przygotowaniu skrajny południowy fragment od Rzeszowa do Barwinka.

Zobacz też: Budują drogi, mosty, mieszkania i stadiony. Oto największe firmy budowlane w Polsce

+++

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]