Masz wolną gotówkę?Zapomnij o złocie, teraz czas na... nikiel

Rynek niklu nigdy już nie będzie taki sam, a zmieni go nadchodząca era samochodów elektrycznych.

Siarczan niklu to kluczowy składnik baterii litowo-jonowych. Popyt na ten związek wzrośnie o 50 procent, do 3 milionów ton w 2030 roku – uważa Saad Rahim, główny ekonomista Trafigura Group Pte., drugiego największego tradera metali na świecie.

Na razie w notowaniach niklu nie widać przyszłej bonanzy. Podczas gdy ceny innych metali, wykorzystywanych w akumulatorach – kobaltu i litu – wzrosły od początku ubiegłego roku dwukrotnie, nikiel, z powodu dużych zapasów, podrożał w tym czasie jedynie o jedną trzecią.

Nikiel na giełdzie w Londynie, ostatnie 5 latNikiel na giełdzie w Londynie, ostatnie 5 lat investing.com

Zmiana trendu

Saad Rahim przewiduje zmianę trendu w nadchodzących latach. W 2025 roku samochody elektryczne mają stanowić 30,6 proc. rynku motoryzacyjnego, a nowe akumulatory będą prawdopodobnie wykorzystywać mniej kobaltu, a więcej niklu. Popyt na nikiel nie będzie mógł być zaspokojony ze względu na niedostateczne inwestycje po stronie podażowej.

Według prognoz innej spółki wydobywczej, szwajcarskiej Glencore, produkcja niklu powinna wzrosnąć o 1,2 mln ton do 2030 roku, by zaspokoić popyt firm produkujących akumulatory, m.in. do aut elektrycznych. Wyzwanie jest niemałe - 1,2 mln ton to więcej niż połowa dzisiejszego wydobycia.

Rynek zalany "brudnym" towarem

Rynek niklu jest na cenzurowanym od 2007 roku. Jego kurs bił wówczas rekordy, przekroczył granicę 50 tys. dol. za tonę. Ale Indonezja i Filipiny zaczęły zalewać rynek dostawami o niskiej jakości, co spowodowało zjazd cen. Dziś nikiel wyceniany jest na ok. 12 000 dol. za tonę, w ciągu roku zyskał 12 proc.

Dekoniunkturę na rynku niklu najlepiej obrazuje przykład z Australii. W 2015 r. Glencore sprzedało znajdującą się tam kopalnię niklu za 19 mln dol. Osiem lat wcześniej konkurencyjna wtedy spółka Xstrata kupiła ją za… 2,4 mld dol.

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]

Więcej o: