Cyfrowy Polsat zarobił o 35 mln PLN mniej niż rok temu. Wszystko przez darmowy roaming

Rafał Hirsch
Zmiany nakazujące wprowadzenie kilka miesięcy temu darmowego roamingu zmniejszyły zyski spółek Zygmunta Solorza o 35 milionów złotych. Do Cyfrowego Polsatu należy Polkomtel - operator sieci Plus GSM.

Roaming

Cyfrowy Polsat, który w ramach swojej grupy kontroluje też Telewizję Polsat i Polkomtela (Plus GSM) zarobił w ostatnim kwartale 235 mln złotych. Rok temu zysk wynosił 270 mln złotych. Spadek zysków nie wynika ze spadku skali działalności, przychody całej grupy minimalnie wzrosły do 2,39 mld PLN. Cyfrowy Polsat tłumaczy, że za gorsze wyniki prawie w całości odpowiada sprawa darmowego roamingu.

Unijne rozstrzygnięcia dotyczące roamingu uderzyły spółkę z dwóch stron. Po pierwsze spółka miała o 90 milionów złotych mniej przychodów od klientów detalicznych, głównie z usług głosowych.

Przychody Cyfrowego PolsatuPrzychody Cyfrowego Polsatu źródło: Cyfrowy Polsat

Z drugiej strony darmowy roaming spowodował, że klienci spółki w czasie wakacji wykonali znacznie więcej połączeń telefonicznych z zagranicy, co z kolei podniosło koszty o blisko 70 milionów złotych.

Koszty Cyfrowego PolsatuKoszty Cyfrowego Polsatu źródło: Cyfrowy Polsat

Łączny wpływ darmowego roamingu na wyniki Cyfrowego Polsatu to więc około 160 mln złotych w ciągu jednego kwartału (90 mln PLN mniej przychodów plus 70 mln PLN więcej kosztów). Spadek zysku całej spółki ma znacznie mniejszą skalę, bo udało się więcej zarobić w innych miejscach i bardziej ograniczyć inne koszty ( na przykład koszty amortyzacji spadły o blisko 80 mln PLN)

Średni klient płaci 88,40 PLN miesięcznie 

Z usług dostarczania telewizji, internetu i telefonii w ramach abonamentu na koniec trzeciego kwartału korzystało 5,79 mln osób. To o 69 tysięcy mniej niż rok temu. Ale za to ci, którzy wciąż są klientami spółki kupują średnio nieco więcej usług – średnie tak zwane nasycenie na jednego klienta to 2,34. Czyli sto przeciętnych klientów Cyfrowego Polsatu kupuje u niego łącznie 234 usługi dostarczania telefonu, internetu albo telewizji. Rok temu ten wskaźnik był nieco mniejszy i wynosił 2,22.

Aby utrzymać bazę klientów Cyfrowy Polsat musiał minimalnie obniżyć ceny (albo wydłużyć promocję). Średni przychód z klienta z  abonamentem spadł o 20 groszy do 88,4 PLN.

Jeśli więc jesteś klientem Cyfrowego Polsatu i płacisz miesięcznie więcej niż 88,40 PLN to znaczy, że jesteś jego ponadprzeciętnie cennym klientem. Warto o tym wiedzieć.

Średni przychód z klientów prepaidowych jest znacznie mniejszy, ale za to szybciej rośnie. W trzecim kwartale to było już 20,2 PLN miesięcznie. Rok temu było 18,7 PLN miesięcznie. Co ciekawe Cyfrowemu Polsatowi bardzo szybko rośnie liczba klientów usługi telewizyjnej w systemie prepaid. Jest ich już blisko 64 tysięce – o ponad 40 procent więcej niż rok temu.

Mniej reklamy telewizyjnej 

Raport Cyfrowego Polsatu zawiera też dość pesymistyczne oceny rynku reklamy telewizyjnej. Spółka cytuje raport branżowy firmy Starcom, wegług którego wydatki na reklamę w telewizji w trzecim kwartale 2017 były o 0,7 procent mniejsze niż rok temu. Licząc  od początku roku rynek reklamy telewizyjnej skurczył się o 0,5 procent. Niby niewiele, ale przy wzroście PKB w kraju o 4 procent można by oczekiwać wzrostu także na rynku reklamowym. Tymczasem nic takiego się nie dzieje.

Za to sam Polsat na tym nieco kurczącym się rynku radzi sobie dobrze – jego udział w rynku reklamowym w trzecim kwartale wyniósł 28,6 procent. Rok temu wynosił 27,3 procent. 

Cyfrowy Polsat to największa notowana na warszawskiej giełdzie polska spółka prywatna. Większe od niej są tylko firmy kontrolowane przez Skarb Państwa i trzy banki kontrolowane przez kapitał zagraniczny (BZ WBK, ING, mBank). Głównym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest jeden z najbogatszych Polaków, Zygmunt Solorz. 

Licząc od początku roku akcje Cyfrowego Polsatu poszły w górę tylko o 3,6 procent. WIG20 w tym czasie urósł o ponad 28 procent.

Więcej o: