Polacy: Black Friday? A co to takiego? Zaskakujące wyniki badania

Amerykańskie zwyczaje wyprzedażowe bardzo powoli przyjmują się nad Wisłą. Taki przynajmniej wniosek można wysnuć z najnowszych badań GFK.

Aż dwie trzecie polskich konsumentów nie wie, co znaczy Black Friday czy Czarny Piątek. Ponad 60 proc. Polaków nie chce w tym roku skorzystać z tej wyprzedaży.

Black Friday, to pochodzący ze Stanów Zjednoczonych zwyczaj organizowania w ostatni piątek listopada (przed rozpoczęciem sezonu mikołajkowo - świątecznego) szczególnie atrakcyjnych wyprzedaży i obniżek cen.W tym roku przypada na 24 listopada. Amerykańska tradycja przyjmuje się nad Wisłą, do akcji przystępują kolejne sieci handlowe, producenci elektroniki użytkowej, nowych technologii, sprzętu AGD czy odzieży,jednak przebiega to wolniej niż wielu handlowców by sobie życzyło.

Z analiz GfK wynika, że blisko dwie trzecie polskich konsumentów nigdy nie spotkało się z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. 60 proc. Polaków nie planuje skorzystać w tym roku z tej wyprzedaży, a w ubiegłym roku zrobiło to zaledwie 12 proc. klientów.

Dla polskich detalistów jest to problem, ponieważ w niektórych krajach w tygodniu, w którym wypada Czarny Piątek, konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia.

Black Friday - badanieBlack Friday - badanie Gfk

Oczywiście, wydatki są znacznie wyższe niż w przeciętnym tygodniu handlowym.W 2016 roku sprzedaż telewizorów w tygodniu poprzedzającym Czarny Piątek była o 50 proc. wyższa niż tydzień wcześniej. Spadek cen wyniósł w tym czasie około 7 proc.

Black Friday, czyli odzież, buty i bielizna

Dla Polaków w ramach Black Friday najatrakcyjniejsze są promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.). Zdecydowanie mniej atrakcyjne są przeceny artykułów spożywczo-chemicznych (17 proc. wskazań) czy kosmetyków (9 proc.).

Z badań GfK wynika także, że najważniejszym czynnikiem przyciągających rodaków do półek sklepowych są promocje. Na ich wybory wpływają przede wszystkim informacje umieszczone bezpośrednio na regałach sklepowych (44 proc. wskazań). 41 proc. docenia estetykę witryn sklepowych oraz dostępność próbek produktów.

Oczywiście, ważna jest też cena. 58 proc. badanych deklaruje, że porównuje ceny w różnych sklepach. 

Czarny Piątek - święto amerykańskiego konsumpcjonizmu