Wybrano wykonawcę tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. Zbudują go Włosi

Komisja Przetargowa wybierała spośród czterech ofert. Najkorzystniejsza okazała się ta złożona przez konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się w 2021 roku.

- Jeżeli nie będzie odwołań i wszelkie kontrole przebiegną sprawnie, to na początku przyszłego roku umowa będzie mogła zostać podpisana. Z wielką starannością i zaangażowaniem realizujemy swoje obowiązki jako inwestor zastępczy, tak aby procedura przetargowa, a następnie realizacja tej bardzo ważnej inwestycji przebiegała sprawnie – mówi Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin.

Na budowę tunelu przeznaczono jest 912 mln złotych, w tym 775 mln dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Tunel będzie miał 1,44 km długości i powstanie metodą tarczy drążonej. Jego wewnętrzna średnica ma wynosić 12 metrów i zmieścić dwukierunkową jezdnię z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra oraz galerię ewakuacyjną pod poziomem jezdni. Całkowita długość inwestycji, wraz z dojazdami do tunelu to 3,5 kilometra.

Położone na wyspach Świnoujście od wielu lat planowało budowę przeprawy przez Świnę, która połączyłaby wyspy Wolin i Uznam. Tunel pozwoli na uniezależnienie się od przeprawy promowej, której działanie zależy od warunków atmosferycznych.

Dla Świnoujścia jest to bardzo istotne, gdyż 80 procent mieszkańców żyje na wyspie Uznam, która nie ma stałego połączenia z resztą Polski, w tym z drugą częścią miasta na wyspie Wolin (gdzie znajduje się dworzec kolejowy). W ramach inwestycji zostanie wykonany tylko tunel drogowy, nie przewidziano tunelu kolejowego.

+++

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]