Toyota będzie produkować w Polsce nowy silnik. "Motoryzacyjni giganci stawiają na nasz kraj"

Andrzej Mandel
Inwestycje Toyoty w Polsce wyniosą w sumie 4,5 mld złotych. Nowoczesne silniki będą produkowane od 2020 roku.

Toyota Motor Europe ogłosiła dziś, że w 2020 roku rozpocznie w Jelczu-Laskowicach produkcję nowej generacji silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra. Nakłady inwestycyjne mające przygotować fabrykę Toyota Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach do produkcji nowej jednostki napędowej wyniosą 400 mln złotych. Inwestycją natychmiast pochwaliło się na Twitterze Ministerstwo Rozwoju.

W fabryce w Jelczu-Laskowicach będzie produkowany silnik nowej generacji, zaprojektowany w oparciu o nową globalną architekturę projektową Toyoty. Ta jednostka napędowa będzie stosowana w samochodach konwencjonalnych, jak i hybrydowych (razem z baterią). Silniki te trafią do aut Toyoty po 2020 roku.

"Jeszcze niedawno byliśmy traktowani jako montownia"

- Uruchomienie przez Toyotę kolejnej linii produkcyjnej w Polsce nie tylko zwiększa nakłady inwestycyjne tej firmy w naszym kraju i daje nowe – dobrej jakości – miejsca pracy dla polskich inżynierów i techników. Przede wszystkim świadczy o tym, że motoryzacyjni giganci nieprzerwanie stawiają na nasz kraj oraz decydują się na reinwestowanie osiąganych tu zysków. Jeszcze niedawno byliśmy traktowani jako montownia i dostarczyciel taniej siły roboczej. Zerwaliśmy z tym i obecnie kiedy 2 na 3 nowe miejsca pracy w przemyśle europejskim powstają właśnie w Polsce, stajemy się fabryką Europy – chwalił się minister Mateusz Morawiecki.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że nowy silnik powiększy gamę podzespołów produkowanych w naszych fabrykach. Napędy hybrydowe stanowią obecnie 40 proc. sprzedaży Toyoty w Europie i ich udział wzrasta gwałtownie. Ta inwestycja oznacza, że będziemy mogli sprostać oczekiwaniom rynku – powiedział EijiTakeichi, prezes zarządu Toyota Motor Manufacturing Poland.

Toyota Manufacturing Poland posiada w Polsce dwa zakłady produkcyjne – w Jelczu-Laskowicach i w Wałbrzychu. Japoński koncern produkuje w naszym kraju ponad pół miliona silników i ponad 700 tysięcy skrzyń biegów rocznie. Eksportowane one są do montowni aut Toyoty w krajach UE, w Rosji oraz Turcji, RPA i Japonii.

Jacek Gadzinowski: Nie trzeba pracować 10 godzin dziennie, żeby osiągnąć sukces [NEXT TIME]

Więcej o: