Umowa na kolejny odcinek S7 w lutym. Połączenie Gdańska, Warszawy i Krakowa coraz bliżej

Redakcja
Kolejne dobre wiadomości dla kierowców - tym razem z południa Polski. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dziś umowę, na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S7 węzeł Szczepanowice - węzeł Widoma. Zapowiedziano też podpisanie kolejnych umów.

Liczący 14 km odcinek trasy S7 Szczepanowice-Widoma ma być oddane do użytku w roku 2021. Dzięki temu powstanie także obejście Słomnik, co przyniesie dużą ulgę mieszkańcom tej miejscowości - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej w Słomnikach. Budową zajmie się firma Mota Engil Central Europe SA, która zrobi to za 508,1 mln zł.

S7 Szczepanowice – Widoma stanowić będzie obwodnicę dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Odcinek powstanie w ramach 55,6-kilometrowej trasy od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa.

S7 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce, która docelowo ma połączyć Gdańsk, Warszawę i Kraków. S7 na południe od Warszawy składa się wielu odcinków gotowych do użytku, ale jest poprzecinana fragmentami wciąż w budowie i tymi, które dopiero czekają na realizację.

Pod koniec grudnia poinformowano o podpisaniu umów na budowę dwóch odcinkó: Napierki – Mława i Mława – Strzegowo.

Postępy w budowie S7Postępy w budowie S7 Fot. za Wikipedia

Trasa S7 z Gdańska do Warszawy jest już w sporej części ukończona (niedawno, bo 6 grudnia oddano do użytku fragment Rychnowo – Olsztynek). Poza 70-kilometrowym odcinkiem na Mazowszu, na który dopiero podpisywane są umowy, prace budowlane trwają jeszcze na odcinku Ostróda Północ - Ostróda Południe. Ta trasa ma być otwarta jeszcze w grudniu, ale może jeszcze się opóźnić, bo w październiku generalny wykonawca, firma Budimex, wypowiedział umowę podwykonawcy, firmie Vistal Gdynia (która ma problemy finansowe i jest w postępowaniu sanacyjnym). Budowany jest także odcinek Koszwały – Elbląg ( ma być gotowy jesienią przyszłego roku).

Do przebudowy całej trasy S7 z Warszawy nad morze zostaje jeszcze jak na razie w zasadzie zupełnie nie ruszony fragment najbliżej stolicy, do Czosnowa przez Łomianki. Jak podaje GDDKiA, część z tego fragmentu jest w przygotowaniu, a na części obecnie prowadzone są prace projektowe w stadium STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe), uwzględniające warianty przebiegu trasy. Ten fragment jest już teraz dwujezdniowy.

Praktycznie w budowie jest również Północna Obwodnica Krakowa. Pod koniec 2017 r. został bowiem ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy robót. Poprzez węzeł Kraków Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, będącą Północną Obwodnicą Krakowa -  wyjaśnił minister infrastruktury i budownictwa A. Adamczyk.

W ramach budowy S7 powstaje odcinek ekspresowej Zakopianki pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrojem, który jest najtrudniejszym do zrealizowania fragmentem tej trasy. Odcinek ten pozwoli na znaczące skrócenie podroży na południe kraju, zarówno w kierunku Zakopanego, jak i do przejścia granicznego w Chyżnem. W ramach inwestycji powstaje tunel pod Luboniem Małym o długości 2 km, 10 wiaduktów, 3 estakady oraz most na rzece Lubieńce. Zakres prac obejmie budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 17,5 km, budowę dwóch węzłów dwupoziomowych (Skomielna Biała i Zabornia) i dróg lokalnych

Przebudowany zostanie także kolejny odcinek Zakopianki. W listopadzie 2017 r. został ogłoszony przetarg na projekt i budowę dwujezdniowej drogi o długości 16,1 km od Rabki do Nowego Targu. Podpisanie umowy z wykonawcą jest planowane II kw. 2018 r., a zakończenie prac z końcem 2022 r. Inwestycja będzie finansowana z budżetu państwa, szacunkowy koszt jej realizacji to ok. 1 mld zł.