Ważna zmiana na Facebooku. Serwis będzie bardziej rodzinny i osobisty

Robert Kędzierski
Mark Zuckerberg ogłosił wczoraj wielki plan zmian na Facebooku. W niedalekiej przyszłości to, co widzi użytkownik portalu ma mieć znacząco inny charakter niż to, co widzi dziś.

Mark Zuckerberg znów zmienił nieco podejście do tego, w jaki sposób powinny być generowane powiadomienia, które użytkownik widzi po zalogowaniu się do serwisu. Założyciel portalu w opublikowanym w czwartek wpisie zapowiedział istotne zmiany w tym zakresie.

Czytaj też: Czy Facebook uzależnia? Badania dają odpowiedź. 

Mówiąc w skrócie: więcej treści pochodzić będzie od bliskich i rodziny. Mniej od serwisów, firm, fanpageów itp. 

Głównym celem zmiany jest uczynienie serwisu miejscem bardziej rodzinnym i osobistym. W pewnym sensie Facebook wraca do swoich korzeni - ma służyć przede wszystkim do kontaktu pomiędzy ludźmi. Treści, które publikują ważne dla użytkownika osoby mają być ważniejsze niż treści komercyjne, biznesowe. 

Naukowcy podkreślają, że wzmocnienie relacji poprawia nasze samopoczucie i daje szczęście.

- stwierdza Zuckerberg na swoim profilu. Dodaje też, że w ostatnich latach równowaga pomiędzy treściami pochodzącymi od bliskich, a pochodzącymi z innych źródeł została zaburzona. Przeszkodziło to głównemu celowi serwisu: pomoc w utrzymaniu kontaktu z bliskimi i znajomymi. 

Mniej aktywności da więcej wartości

Zuckerberg zapowiada też, że zmiany, które wprowadzi zmienią statystyki na gorsze - ilość czasu poświęcanego serwisowi spadnie. Właściciel Facebooka ma jednak nadzieję, że użytkownicy będą mniej pasywni - czas spędzony w serwisie będzie więc "cenniejszy". 

Zmiana przewiduje też zmniejszenie ilości plików wideo wyświetlanych przez serwis. 

Mark Zuckergerg jeszcze w zeszłym roku przekonywał nas, że Facebook będzie świetnym źródłem wiadomości. Przygotował nawet szereg narzędzi dla portali internetowych, które umożliwiały publikowanie treści bezpośrednio na Facebooku - bez konieczności przechodzenia na właściwą stronę serwisu. Zmiana tej polityki wydaje się dość symptomatyczna. Zuckerbergowi znów zależy na prawdziwych ludzkich interakcjach. 

Facebook ma obecnie 2,07 mld użytkowników, 1,66 mld korzysta ze smartfonów, 1,33 mld z urządzeń stacjonarnych. Użytkownik serwisu spędza w nim średnio 135 minut. Rok temu było to 126 minut, w 2015 r. 109.

Więcej o: