Przypomnijmy. Pod koniec ubiegłego tygodnia Mateusz Morawiecki podczas wizyty na Podlasiu odwiedził nowy zakład Grupy Mlekovita. W trakcie wystąpienia powiedział:
"To w różnych sieciach zagranicznych są przecież tygodnie włoskie, tydzień portugalski, tydzień hiszpański, tydzień francuski. Bardzo pięknie. Ale apeluję również, o to, żeby w Polsce przede wszystkim był tydzień polski, co najmniej raz w miesiącu w każdej sieci tydzień polski."
"No tak się złożyło przez ostatnie 27 lat, mogę powiedzieć niestety, że wielkie sieci są zdominowane przez kapitał zagraniczny. Jesteśmy częścią Unii Europejskiej, szanujemy to. Ale proszę o takie patriotyczne zachowanie się również tych sieci."
Na odpowiedź sklepów nie trzeba było długo czekać. Najpierw list otwarty wystosował prezes Lidla, potem głos zabrała Biedronka.
Teraz swoje stanowisko przedstawiła Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, zrzeszająca największe zagraniczne sieci handlowe w Polsce (Biedronka, Lidl, Carrefour, Auchan, Tesco czy Żabka).
W oświadczeniu POHID zwraca uwagę, że "międzynarodowe sieci handlowe za priorytet uznają współpracę na lokalnych rynkach z lokalnymi dostawcami, bo tylko taki model biznesowy pozwala zaoferować klientom świeże produkty wysokiej jakości, a jednocześnie uszanować tradycję danego kraju oraz przyzwyczajenia i nawyki żywieniowe konsumentów."
POHID podaje, że zrzeszone w niej firmy dotychczas zainwestowały w Polsce ponad 50 mld euro, a także stworzyły ponad 200 tys. miejsc pracy.
Na koniec organizacja dodaje, że chętnie podejmie współpracę rządem. "Jesteśmy zatem otwarci na wszelkie sugestie i gotowi do rozmów z przedstawicielami resortów na temat możliwego wsparcia wysiłków podejmowanych przez Rząd na rzecz rozwoju naszego kraju z poszanowaniem wolności obrotu gospodarczego i zdrowej konkurencji."
+++