Sześć pociągów Pendolino w naprawie. "Tabor wygląda jak ostrzelany"

PKP Intercity na niektórych trasach pociągów najwyższej kategorii Express InterCity Premium maszyny Pendolino zastępuje składami wagonowymi. Już sześć pociągów Pendolino zostały wyłączonych z ruchu z powodu znaczących uszkodzeń podwozia.

W środę 24 stycznia zamiast Pendolino zastępcze składy wagonowe wyjechały dla siedmiu połączeń:

  • EIP 4502 relacji Bielsko Biała Główna - Gdynia Główna

  • EIP 5404 relacji Gdynia Główna – Bielsko Biała Główna

  • EIP 4100 relacji Bielsko Biała Główna – Warszawa Wschodnia

  • EIP 1402 relacji Warszawa Wschodnia – Bielsko Biała Główna

  • EIP 4506 relacji Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna

  • EIP 5400 relacji Gdynia Główna – Gliwice

  • EIP 4504 relacji Gliwice – Gdynia Główna
     

Również przez kilka poprzednich dni pasażerowie 6-8 pociągów kategorii EIP, zamiast Pendolino, jechali zastępczymi składami wagonowymi gorszego standardu. Co się dzieje?

Okazuje się, jak donosi portal rynekkolejowy.pl, że sześć pociągów Pendolino zostało w ostatnich dniach odesłanych na bocznice z powodu uszkodzeń podwoziu po uderzeniach tłuczniem.

Pracownicy przewoźnika znaleźli tam wybite dziury, poprzerywane izolacje i wbite w poszycie kamienie. Jak mówią, "tabor wygląda jak ostrzelany"

- czytamy na "Rynku Kolejowym". Usterki potwierdza dla portalu Agnieszka Serbeńska, rzeczniczka PKP Intercity. Jak informuje, obecnie wycofanych zostało sześć Pendolino. - Jesteśmy cały czas w kontakcie z producentem i staramy się, aby składy jak najszybciej wróciły do ruchu - zapewnia Serbeńska.

- Nie wiem, dlaczego do zniszczeń doszło akurat teraz. Może to wpływ zimy i temperatury na zachowanie tłucznia – mówi z kolei "Wyborczej" Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. Inną braną pod uwagę opcją są błędnie wykonane prace przez PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządcę torów. Przyczyny usterek są badane, analizowane są trasy, po których jeździły felerne pociągi.

Pasażerowie, którzy zamiast Pendolino pojechali pociągami gorszego standardu, mogą złożyć reklamację.

Warto dodać, że poza sześcioma Pendolino wyłączonymi z ruchu z powodu uszkodzonych podwozi, kolejne dwa znajdują się w naprawach powypadkowych. De facto więc z 20 pociągów Pendolino, zdolnych do jazdy jest 12. Choć PKP Intercity z tych, w najlepszym wypadku, 20 jednostek i tak 4 trzyma „w rezerwie”, a na tory posyła maksymalnie 16 Pendolino. Poza tym już niebawem sukcesywnie ma być montowana w tych pociągach instalacja niezbędna do oferowania sygnału wi-fi - więc kolejne jednostki będą „ściągane” z torów.

***

Rafał Masny: Przez trzy lata na pensje przeznaczaliśmy 15 proc. zysków, reszta szła na inwestycje [NEXT TIME]