Celem programu jest stworzenie mobilnego zbiornika wodoru, który będzie można wykorzystać do zasilania ogniw paliwowych, przede wszystkim w bezemisyjnych środkach transportu, a potem również w innych pojazdach elektrycznych. Docelowo rozważa się także zastosowanie opracowanego rozwiązania w innych technologiach magazynowania energii pochodzących ze źródeł odnawialnych.
NCBR zależy na opracowaniu rozwiązania stanowiącego skuteczną alternatywę dla baterii litowo-jonowych.
Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego program “Magazynowanie wodoru” będzie realizowany do 2021 roku, a jego budżet wynosi ponad 30 mln zł. Jak podkreśla dyrektor NCBR prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski, agencja jako jedna z pierwszych w Polsce decyduje się przeprowadzić prace badawczo - rozwojowe w formule "problem-driven research". Korzysta z niej między innymi amerykańska DARPA.
Przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zwracają uwagę na otwarty charakter programu, nie definiując sztywno założeń dotyczących konkretnych wymogów termodynamicznych. Chodzi o stworzenie produktu, który będzie mieć szansę zaistnieć na rynku, za sprawą połączenia odpowiednich parametrów i akceptowalnej ceny. Zgłoszenia mogą wysyłać zespoły projektowe i podmioty prowadzące działalność na terenie kraju.
Czytaj też: Toyota prezentuje wodorowy pojazd koncepcyjny. Ma przejechać nawet 1000 km bez tankowania
Tym razem NCBR bierze na siebie nie tylko rolę agencji finansującej i nadzorującej program badawczo - rozwojowy. Stwarza również bezpośrednie możliwości komercjalizacji rozwiązania, zapewniając przy tym odpowiednie referencje potrzebne do przygotowania oferty na rynki zagraniczne. Szczegółowe założenia i ramy czasowe poszczególnych etapów poznamy dość szybko. Program ruszy bowiem już w pierwszej połowie tego roku.