NCBR stawia na wodór. Startują prace badawcze nad metodami magazynowania paliwa przyszłości

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) rozpoczyna nowy program badawczo - rozwojowy nad sposobami magazynowania wodoru i wykorzystania go do zasilania ogniw paliwowych.

Celem programu jest stworzenie mobilnego zbiornika wodoru, który będzie można wykorzystać do zasilania ogniw paliwowych, przede wszystkim w bezemisyjnych środkach transportu, a potem również w innych pojazdach elektrycznych. Docelowo rozważa się także zastosowanie opracowanego rozwiązania w innych technologiach magazynowania energii pochodzących ze źródeł odnawialnych.

NCBR zależy na opracowaniu rozwiązania stanowiącego skuteczną alternatywę dla baterii litowo-jonowych.

Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego program “Magazynowanie wodoru” będzie realizowany do 2021 roku, a jego budżet wynosi ponad 30 mln zł. Jak podkreśla dyrektor NCBR prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski, agencja jako jedna z pierwszych w Polsce decyduje się przeprowadzić prace badawczo - rozwojowe w formule "problem-driven research". Korzysta z niej między innymi amerykańska DARPA.

Przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zwracają uwagę na otwarty charakter programu, nie definiując sztywno założeń dotyczących konkretnych wymogów termodynamicznych. Chodzi o stworzenie produktu, który będzie mieć szansę zaistnieć na rynku, za sprawą połączenia odpowiednich parametrów i akceptowalnej ceny. Zgłoszenia mogą wysyłać zespoły projektowe i podmioty prowadzące działalność na terenie kraju.

Czytaj też: Toyota prezentuje wodorowy pojazd koncepcyjny. Ma przejechać nawet 1000 km bez tankowania

Tym razem NCBR bierze na siebie nie tylko rolę agencji finansującej i nadzorującej program badawczo - rozwojowy. Stwarza również bezpośrednie możliwości komercjalizacji rozwiązania, zapewniając przy tym odpowiednie referencje potrzebne do przygotowania oferty na rynki zagraniczne. Szczegółowe założenia i ramy czasowe poszczególnych etapów poznamy dość szybko. Program ruszy bowiem już w pierwszej połowie tego roku.

Magdalena Kruszewska: Zarządzanie strachem podcina ludziom skrzydła i odbiera im kreatywność [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (11)
NCBR stawia na wodór. Startują prace badawcze nad metodami magazynowania paliwa przyszłości
Zaloguj się
  • Daniel Kepinski

    Oceniono 3 razy -3

    Debilizm toyoty udziela się i nam szkopy dzięki polskiemu patentowi robią benzynę CO2 a my się wpie... w wodór może metanol jest dużo tańszy od wodoru i bezpieczniejszy i tak samo można niem napedzac ogniwa tylko ogniowa paliwowe maja sens budowanie aut elektrycznych to mzonka

  • antonio_banderas

    Oceniono 5 razy -3

    Elon Musk uwaza, ze wodor jako zrodlo energii jest bez sensu. Trzeba go transportowac i tankowac. To nie jest glupi czlowiek, a postawil w 100% na baterie. Technologia baterii i paneli slonecznych sie rozwinie, i kazdy zapomni o wodorze.

  • Jan Janicki

    Oceniono 5 razy -1

    I ile baniek wydoja z naszych podatków????,niech popatrzą na japońskie doświadczenia,to nic nie kosztuje.Tam już wszystko jest.

  • Oceniono 4 razy 0

    Najlepsze rozwiązania technologiczne i ekologiczne . Energia czysta i bardzo łatwa do wyprodukowania . Fotowoltanika sama jedna to tylko przedsmak technologiczny , połączenie technologi wodór owej i fotowoltaniki. Daje darmową energię. Problem jest jedyny , jak na tym zarobić . Tu jest sedno -Sprawy . Gomadzenie magazynowania wodoru też praktycznie zostały rozwiązane może są zbyt drogie, ale labolatoria na całym świecie działają w przedmiocie sprawy aby zastosować materiał lepszy i tańszy. Kierunek rozwoju technologicznego na tym paliwie -ma niesamowity potęciał i niograniczone możliwości.

  • miguell

    Oceniono 3 razy 3

    Wodór ma masę zalet i bardzo małą wadę - jego pozyskanie, przechowywanie i transport jest dwa razy droższy od dotychczasowych paliw. Czy są na świecie państwa chętne do pokrycia kosztów? Na ostatnich spotkaniach ws klimatu nie było ani jednego. To zamyka temat

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX