Jest umowa na nowy odcinek S61, za prawie 0,5 mld zł. To tu będzie zaczynać Via Baltica

Blisko 20 km drogi S61 zbudują hiszpańskie firmy z grupy Rubau. Podpisano już umowę z w tej sprawie. GDDKiA wybrała najtańszą ofertę i sporo zaoszczędzi. Całą polską częścią Via Baltica mamy pojechać za trzy lata.

Nowy odcinek to sam początek Via Baltici, od węzła Podborze do węzła Śniadowo. Dokładnie miejsce, w którym (w okolicach Ostrowii Mazowieckiej) S61 będzie łączyć się z drogą ekspresową S8 z Wrocławia przez Warszawę do Białegostoku (i także jest jeszcze miejscami w budowie).

S61, czyli polska część Via Baltica ma zaś połączyć nasz kraj z państwami bałtyckimi, czyli Warszawę z Tallinnem w Estonii. Sam początek ma biec S8, a dalej S61 i zakończyć się na granicy z Litwą (przejście graniczne Budzisko). Skrzyżowanie S8 i S61, które powstanie w ramach tej inwestycji, będzie jednym z największych i najważniejszych na całej Via Baltice.

Wygrała najtańsza oferta, GDDKiA zaoszczędzi

Wartość kontraktu to 479,1 mln zł. Za te pieniądze Rubau ma zbudować prawie 19,5 km S61, ale także przebudować 3 km istniejącej S8 i około 40 km innych dróg niższych kategorii.

Oferta Rubau była najtańsza ze wszystkich złożonych. W przetargu, ogłoszonym w kwietniu ubiegłego roku wystartowało pięć podmiotów. Poza Rubau, były to Polaqua (oferta za 553,749 mln zł), Budimex (590,932 mln zł), konsorcjum firm Strabag (521,927 mln zł) oraz konsorcjum Porr i Unibep (539,071 mln zł). GDDKiA wybrała więc najkorzystniejszą cenowo ofertę. W dodatku sporo zaoszczędzi - a dokładnie 140 mln zł, bo budżet na tę inwestycję wynosił 619,74 mln zł.

Cena nie była jednak głównym kryterium, stanowiła 60 proc. oceny. Pozostałe, poza cenowe kryteria to: termin wykonania zadania (12 proc.), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni ( 9  proc.), równość podłużna nawierzchni (8 proc.), personel wykonawcy (6  proc.) i zagospodarowanie gruntu rodzimego (5 proc.).

Budowa tego odcinka będzie współfinansowana ze środków unijnych. Tak samo jak cała Via Baltica w Polsce - do tego projektu UE dołoży około 414 mln euro.

Nowa droga ma być dwujezdniowa (z rezerwą na ewentualny trzeci pas w przyszłości.), z nawierzchnią z betonu cementowego. Na odcinku powstaną dwa węzły, a także m.in. 4 mosty, 21 wiaduktów i 6 przejść dla zwierząt.

Via Baltica na terytorium Polski (S8 i S61)Via Baltica na terytorium Polski (S8 i S61) źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Cała polska część Via Baltica za trzy lata

W ramach Via Baltica jak na razie gotowe są tylko obwodnice Augustowa, Szczuczyna i Stawisk. Poza tym, powstaje druga nitka obwodnicy Szczuczyna, obwodnica Suwałk i odcinek od obwodnicy Suwałk do granicy w Budzisku. Podpisano też już umowy na budowę odcinków Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn, a także część obwodnicy Łomży. Na podpisanie czeka odcinek Śniadowo - Łomża Południe i Łomża Zachód - Kolno, według planów ma to nastąpić jeszcze w tym kwartale. Na początku listopada otwarto oferty na fragment od Szczuczyna do Raczek - łącznie 66 km. Wszystkie te odcinki mają być gotowe w 2021 roku.

+++

Rafał Masny: Przez trzy lata na pensje przeznaczaliśmy 15 proc. zysków, reszta szła na inwestycje [NEXT TIME]