Załamanie inwestycji w brytyjskiej motoryzacji. Tak źle nie było od 8 lat. Zwycięża strach przed brexitem

Inwestycje w brytyjskim przemyśle motoryzacyjnym spadły o połowę w ciągu ostatnich dwóch lat. Tamtejsze fabryki samochodów odczuły spadek produkcji po raz pierwszy od ośmiu lat.

Producenci samochodów i ich dostawcy zainwestowali w Wielkiej Brytanii w zeszłym roku 1,1 mld funtów. W 2016 roku było to 1,7 mld funtów, rok wcześniej 2,5 mld funtów – wynika z danych branżowej organizacji producentów i sprzedawców SMMT.

Mike Hawes, dyrektor generalny SMMT wyjaśnia, że firmy „zanim zainwestują, czekają tak długo, jak to możliwe”.

W Wielkiej Brytanii produkuje się mniej samochodów. W 2017 roku zanotowano pierwszy spadek od czasu ostatniego kryzysu finansowego - o 3 procent, do 1,7 miliona. To efekt tendencji spadkowych w popycie zarówno w kraju, jak i za granicą. Sprzedaż samochodów była mniejsza o 5,7 proc., wyniosła 2,5 mln pojazdów.

Sprzedaż za granicę jest dla brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego kluczowa, trafia tam 80 proc. wyprodukowanych aut. Eksport samochodów z Wielkiej Brytanii do Unii Europejskiej spadł o 5,1 proc., poprawiono zaś wyniki w USA, Chinach czy Japonii.

Szefowie kilku brytyjskich koncernów motoryzacyjnych, w tym Aston Martin i Jaguar Land Rover, są w tym tygodniu w Chinach razem z premier Theresą May na delegacji handlowej. Państwo Środka to największy na świecie rynek motoryzacyjny, w zeszłym roku segment samochodów luksusowych rozwijał się tam najszybciej na świecie.

Aston Martin planuje podwojenie sieci dealerów w Chinach w ciągu pięciu lat do 20 placówek.

Rozmowy trwają

Producenci z Wielkiej Brytanii i ich dostawcy opóźniają inwestycje, ponieważ czekają na efekt negocjacji w sprawie relacji Wielkiej Brytanii z Unią Europejską po Brexicie.

Mike Hawes jest zdania, że „inwestycje raczej nie powrócą do poprzednich poziomów przez co najmniej dwa lata, dopóki producenci nie dowiedzą się więcej”.

Ponad połowa wszystkich samochodów eksportowanych z Wielkiej Brytanii trafia do Europy, ze Starego Kontynentu pochodzi zdecydowana większość komponentów używanych w samochodach wytwarzanych w Wielkiej Brytanii.

***

Rafał Masny: Przez trzy lata na pensje przeznaczaliśmy 15 proc. zysków, reszta szła na inwestycje [NEXT TIME]

Więcej o: